Showul britanicului non-binar, transgender, Sam Smith a fost momentul cel mai controversat al ediției a 9-a a UNTOLD. Această ediție a propus și alte nume bune, iar aici nu putem să amintim concertul extraordinar al americanului newyorkez Lenny Kravitz, o altfel de pledoarie pentru iubire, nu de genul cu care a umplut scena Smith, sau concertul celor de la Swedish House Mafia. Sau momentul patriotic Furdui Iancu de care nu credem că e străin primarul Boc și falanga sa cu iz naționalist din Societatea Cultural-Patriotică ”Avram Iancu”, manevrată de primar cum vrea el. Cine știe cum s-a născut UNTOLDUL știe ce implicare a avut Boc, cine au fost/sunt fondatorii și ce rol au avut în vechiul PDL. Dar nu despre astea e vorba acum, sunt tempi passati.
Sam Smith e un artist adevărat, de calibru internațional. Un mare show-man dar mai ales o voce. O voce puternică, clară, versatilă. Un munte de om, 1,88!, cu o voce pe măsură.
A împachetat superb melodiile sale într-un show electrizant. De aceea a și plăcut. Are o comunitate de fani imensă. La UNTOLD vine public din toată țara, din străinătate dar și multă lume din Cluj. Nu toată lumea e fan Smith ca să îi știe cariera. Albumele. Parcursul și reușitele. Lumea vine la UNTOLD să se distreze la maximum, să asculte muzică sau mixajele de la scenele din fest. Unii știu pe de rost producția muzicală a artiștilor, vin pentru ei, alții habar nu au. Un festival de asemenea proporții e în fond un fel de Babilon.
Sam Smith se respectă ca artist. Are, ca și Kravitz, un band live în spate, bine, Kravitz are muzicieni de top, dar și bandul lui Smith are calitate. Trupa de dansatori a lui Sam Smith e efectiv de senzație. Showul livrat de acești dansatori a fost de mare clasă. A surprins, a uimit. De apreciat că și solistul a dansat foarte bine.
Publicul venit la Sam Smith e unul tânăr și preponderent progresist, deschis la problematica LGBTQ dar și extrem de fragilă la o propagandă LGBTQ agresivă pe toate fronturile: rețele sociale, incidentul controversat de la Olimpiadă și în multe alte ocazii.
Sam Smith are hituri mari, incontestabile, de aici si duzina de premii obținute. Și sâmbătă a servit câteva momente memorabile si hiturile au înlăcrimat publicul care știa versurile acestora pe de rost. Vocea sa a impresionat, căldura cu care a vorbit publicului de asemenea. Se vedea că e sincer, iar ”untolzii ” l-au aplaudat și i-au întors dragostea.
Organizatorii și-au asumat pe cine aduc, știau perfect și își doreau să vină Sam. A fost pentru prima oară în România și a plecat, cu siguranță, cu o impresie bună pentru că stadionul a fost arhiplin. De fapt a și zis-o pe scenă că de mic copil își dorea să fie în rochie pe scenă pe un stadion.
OK. A fost un show cu mesaj LGBTQ explicit. Clar. Fără dubii. A plăcut publicului, care, repet, în mare majoritatea se poate să fie unul progresist. Care să adopte sau să nu aibă probleme cu temele LGBTQ, sau chiar să aparțină acestei minorități sexuale, foarte vocale. Deranjantă nu e minoritatea în sine, sociologii arată că e la 4-5 la sută pe plan național, ci propaganda LGBTQ, adusă pe scenă și de Sam Smith cu un îndemn, care, pentru mine, înseamnă trecerea unei linii roșii: ”Protect trans kids” stătea scris pe scena lui Sam. Aici e propagandă LGBTQ clară, la nivelul ăsta se dorește să se ajungă, să se intre la copii și de aici și reacțiile adverse, hate-ul de pe pagina de facebook Untold sau în subsolul cronicilor pe siteurile ziarelor care au relalat concertul. Pentru că nu toți suntem de acord cu această propagandă, una insistentă, agresivă, și tenace. Una sunt adulții și alta sunt copiii. Iar propaganda nu are ce căuta în școli, în grădinițe și, în general, în educație.