Scandalul MNIT. Critici la adresa primarului Boc pe motiv că a contribuit la închiderea Lapidariului Medieval și premodern

Actualitate Esenţial Vizual

Cercetătorul ştiinţific III Ciprian Firea, de la Institutul de Arheologie şi Istoria Artei
Cluj Napoca, Sector istoria artei,
a acordat un amplu interviu siteului Gazeta de Cluj pe tema închiderii intempestive a Lapidariului Medieval și premodern de la Muzeul Național al Transilvaniei (MNIT) în care spune că închiderea chiar a doua zi….după deschidere, 30 octombrie 2023, s-ar datora unui discurs naționalist al primarului Boc.

La inaugurare a participat ministrul culturii, Raluca Turcan, parlamentari, oficialități. A doua zi după deschidere Lapidariul medieval și premodern a fost…închis! MNIT a acuzat motive tehnice printr-un comunicat postat pe fecebook. Felix Marcu, director MNIT, a declarat ulterior pentru siteul Szabadszag că Lapidariul se va redeschide în…primăvara lui 2024.

Firea spune în interviu că Boc s-a supărat și a acuzat în discursul său de la redeschidere că Lapidariul nu ar promova… cultura românească.

Teza lui Ciprian Firea e susținută și de fostul purtător de cuvânt al MNIT din momentul deschiderii Lapidariului, managerul cultural Geanina Simion, printr-o postare de facebook:

„Orice poveste iese la un moment dat la iveală. Era frumos însă ca această poveste să fi fost declarația oficială a instituției, nu a unei persoane din exteriorul ei. Ăsta ar fi fost idealul. Dar sistemul e nemilos.

Și mi-ar fi plăcut să fie spusă exact a doua zi, marți, 31 octombrie, 2023. Lapidariul medieval și premodern a fost deschis în 30 octombrie 2023. Bucuria era în toată lumea. A doua zi, marți, 31 octombrie 2023, urma să aibă loc Noaptea Medievală la MNIT, un eveniment dedicat publicului, cu intrare liberă, pe care îl gândisem pentru a putea primi în lapidariu pe cât mai mulți, dat fiind faptul că, în 30 octombrie, evenimentul a fost pentru invitați și pentru oficialități.

În seara zilei de 30 octombrie, după deschidere, încă nu îmi venea să cred. Am zis că nu e adevărat, sigur pe dimineață totul va dispărea, ca un vis urât, și noi vom putea să facem liniștiți Noaptea Medievală. Dar în dimineața zilei de marți am fost nevoiți să chiar închidem. Nu era un vis. Spun „închidem” pentru că, pe atunci încă eram PR-ul oficial al instituției.

Ca PR, reprezinți instituția și poziția ei la momentul respectiv. Nu poți să îți asumi nici măcar în nume propriu o explicație. Iar poziția era confuză. Cred că nimănui nu îi venea să creadă. Am stat și ne-am gândit ce să facem și nu înțelegeam ce se vrea cu asta. Ne gândeam că, indiferent ce se va spune, lucrurile tot nu ne favorizează. Am tăcut toți. Am fost corbul cu cașcavalul în gură, care, indiferent ce răspundea la rugămințile vulpii, că era sau că nu era de acord cu ea, tot i-ar fi căzut din gură cașcavalul.

S-a stabilit că se va spune la momentul potrivit, când lucrurile vor fi probabil pe deplin înțelese. Nu știu dacă acum chiar sunt pe deplin înțelese. Eu încă nu înțeleg pe deplin, recunosc. Pot bănui însă, dar nu e suficient.

Partea nasoală e că, în România anului 2024, când ne lăudăm cu libertatea de exprimare, cu libertatea de creație, încă te poți întâlni cu astfel de situații de cenzură pentru că… nu e conform. Pentru că nu e istoria care ar trebui să fie. Cine știe. Poate da poate nu. Dar ar fi fost mai firească o cerere de întrunire de comisie științifică.

Nu era primul abuz întâlnit într-o instituție de cultură de stat, dar era unul grav. Am mai văzut multe și în altele. Mi-am pierdut speranța că mai poți lupta pentru produse de calitate, adevărate, atâta vreme cât instituțiile sunt pe deplin ale statului. Ai spune că și în privat e la fel, că acolo sunt interesele sponsorilor. Adevărat și asta. Dar măcar ai posibilitatea de a-ți alege, de a-ți accepta sau nu sponsorii. Decizi tu cât accepți.

La stat nu decizi nimic. Ești un pion într-un sistem absolut nesănătos, în care apare foarte des sentimentul că te zbați cu aripile tăiate. Ți le lasă, totuși, ca pe un fel de speranță, dar o speranță care nu mai crește. Nu te mai ridici de unde ești. Încremenești acolo, în poziția aia călduță și „pe nedeterminată”, de unde nu te poate da nimeni afară, dar nici nu te poate face să fii mai mult decât ești.

Nu ne cunoaștem personal cu acest domn care a spus povestea. Dar îi mulțumesc că mi-a luat o piatră de pe inimă. E un prilej de a spune că îmi pare rău că nu am putut dezvălui la acel moment ceea ce publicul ar fi meritat să știe. Pentru că nu știi niciodată, când sunt astfel de șocuri, cine are de câștigat din reacția ta negândită. Dar instituțiile publice sunt PUBLICE. Sunt ale PUBLICULUI. Asta nu înțeleg majoritatea oamenilor care lucrează în ele. Lucrează pentru publicul care cotizează. Publicul e regele. Totul ar trebui făcut în folosul lui.

Ar fi frumos ca povestea, dacă tot a ieșit, să iasă exact de unde trebuie”, a scris Geanina Simion, pe Facebook.

Clujul Cultural a avut șansa să viziteze în urmă cu câțiva ani acest Lapidariu și puteți citi și vedea cum este el mai jos, înainte ca sălile care îl găzduiesc să fie modernizate:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *