Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith

Esenţial Teatru

În data de 17 decembrie a avut loc ultima premieră a anului 2023 la Teatrul Național Cluj, intitulată „Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith”, un spectacol bazat pe o poveste reală, scrisă de Cosmin Stănilă și regizată de Doru Vătavului. De câte tipuri este iubirea? De ce ține cont iubirea? Ține cont de vârstă, de distanță, de valori și principii? Atâtea povești de dragoste au ajuns la urechile noastre într-o formă sau alta, încât am putea spune că nu ține cont de nimic. Ei bine, spectacolul „Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” ne trece prin diferite forme ale iubirii, care se transformă în funcție de mediul prin care trece: internet, scenă, ajungând în realitate și apoi ajutând publicul să răscolească amintiri ale unor iubiri ce le-ar fi crezut de mult apuse. 

După spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois”, jucat la teatrul Reactor, în regia lui Andrei Măjeri, care i-a adus actriței Emὂke Katὀ premiul UNITER, Cosmin Stănilă vine cu un nou text menit să scoată spectactorii din zona de confort. Sau, mai degrabă, o nouă poveste. Una care emoționează, șochează, frustrează și, care, poate deveni, de asemenea, un reper teatral. Doru Vătavului, dramaturg, semnează prima sa regie cu acest spectacol și astfel, are toate șansele ca numele său ca regizor să fe unul tot mai des auzit pe buzele iubitorilor de teatru, datorită acestei fericite asocieri. 

Povestea iubirii dintre domnul Gherase și Clara Smith este una complexă, ce navighează între straturile identității personale și se împletește între realitate și ficțiune. Spectacolul explorează diferitele aspecte ale relațiilor umane, de la flirturi nevinovate la situații în care una dintre persoane poate ajunge să fie exploatată, în toate formele pe care le poate căpăta acest cuvânt. 

Adevărul este că prin astfel de povești de dragoste ar putea să treacă oricare dintre noi. În zilele noastre, în care oricine poate să fie oricine în spatele unui ecran, spectacolul este un semnal de alarmă pentru fenomenul de catfishing¸care este tot mai des întâlnit în lumea online. Catfishing este un termen care descrie o practică online în care o persoană creează o identitate falsă pe rețelele de socializare, pe site-uri de întâlniri sau pe alte platforme de comunicare, în scopul de a atrage sau a păcăli pe cineva. Acest fenomen poate varia de la simple neadevăruri, cum ar fi folosirea unei fotografii false sau a unor date biografice inventate, până la înșelătorii complexe care pot include relații online false și prelungite.

Scopurile catfishing-ului pot fi diverse: unele persoane o fac pentru amuzament, pentru a explora o altă identitate, pentru a manipula sau păcăli pe cineva în scopuri financiare, sau pentru a crea relații emoționale false. În unele cazuri, victimele catfishing pot dezvolta legături emoționale puternice și pot fi grav afectate atunci când află adevărul.

Totuși, în acest spectacol nu există cu adevărat o victimă, cum nu există cu adevărat un vinovat. După cum am menționat și mai devreme, oricine poate să fie oricine. Depinde de noi dacă vrem să fim noi înșine sau preferăm să îi tragem pe alții pe sfoară. 

Astfel, intrăm în intimitatea calculatorului lui Alexandru Gherase, un vârstnic singur, care s-a îndrăgostit de o tânără pe internet. Cosmin Stănilă joacă un rol bine studiat, în care personajul are metehnele specifice vârstei, cu ticuri și gesturi care nu denotă că în spatele machiajului se află un tânăr de 27 de ani. Acesta este ros de singurătatea acută care a apărut după moartea soției. Da, copiii există, dar sunt plecați peste hotare. Și nu are nevoie toată lumea de un strop de afecțiune? Fie aceasta și din partea unei necunoscute de pe internet? Pentru Alexandru, emoțiile unei posibile discuții pe Facebook sunt asemănătoare ca cele ale oricărui îndrăgostit înainte de o întâlnire. Și ar fi ceva de judecat? Câți dintre cei care am crescut odată cu internetul nu am cunoscut cel puțin un partener în mediul online? 

Pe cealaltă parte a ecranului este Clara Smith, o tânără care nu duce o viață tocmai ușoara în Ghana, și care dorește să scape. Ea dorește ca relația dintre ea și Alexandru să evolueze. Pentru a atinge aceste două scopuri, încearcă să ajungă în România. Sau cel puțin asta spune. Personajul este interpretat de talentata Sânziana Tarța care, deși interpretează rolul unei tinere îndrăgostite, reușește perfect să creeze o interacțiune care ar avea loc, în mod normal, pe internet, nu față în față, deși actorii sunt ambii în același loc, pe aceeași scenă.

Așadar, Clara Smith nu este, de fapt o tânără frumoasă. Dar nici Alexandru Gherase nu este un bătrânel simpatic și inofensiv. Așadar? Cine este victima? Cine este vinovatul? 

Apare și un al treilea personaj. Sau un al treilea actor. Linia este una extrem de subțire, dar prea multe detalii ar strica plăcerea surprizei. 

Spectacolul, deși unul excepțional, cu o tematică socială importantă, fără să fie prea ostentativă, are un minus și anume, explicațiile pe care Cosmin Stănilă, ieșind din rolul lui Alexandru, le oferă în ceea ce privește realizarea acestui spectacol. „Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” ilustrează extraordinar de bine această idee de catfishing, nemafiind nevoie de multe explicații în plus, pentru ca spectatorul să plece cu mai multe întrebări din spectacol, printre care „oare o fi fost, cu adevărat, o poveste reală?”. 

Acestea fiind spuse, „Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” este un spectacol care merită văzut, dezbătut și cu siguranță va atrage atenția asupra lui Cosmin Stănilă încă o dată, atât pentru talentul său actoricesc, cât și pentru cel de dramaturg.

Următoarea reprezentația va avea loc în data de 12 ianuarie, începând cu ora 19:00, la Studio Euphorion a Teatrului Națtional Cluj. 

Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith

Un spectacol bazat pe o poveste reală.

de Cosmin Stănilă

regia: Doru Vătavului
scenografia: Adrian Balcău
muzica: Radu Dogaru
video: Miruna Croitoru

Distribuţia:
Alexandru Gherase: Cosmin Stănilă
Clara Smith: Sânziana Tarța
Tahiru Abdulai: Tahiru Abdulai

regia tehnică: Răzvan Pojonie
lumini: Mădălina Mânzat, Alexandru Corpodean
sonorizare: Vlad Negrea
operator video: Vasile Crăciun
sufleor: Irina Barbir

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *