Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” dirijată de Gabriel Bebeșelea și avându-l ca solist pe bine cunoscutul violonist Alexandru Tomescu vă invită joi, 28 martie 2024, la o seară Mozart care precede Vinerea Mare a sărbătorii Paștelui Catolic. Concertul va avea loc la Colegiul Academic cu începere de la orele 19.00.
Despre dirijor
Gabriel Bebeșelea
Gabriel Bebeșelea este Dirijor Principal al Filarmonicii „George Enescu” din București. În anul 2023, pe perioada Capitalei Europeane a Culturii, Gabriel Bebeșelea a deținut titlul de Dirijor in Rezidență al Filarmonicii „Banatul” din Timișoara.
În afara acestor poziții importante, dirijorul Gabriel Bebeșelea este invitat al unor orchestre de prestigiu precum Royal Philharmonic Orchestra Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Barcelona Symphony Orchestra, Orchestra Simfonică din Castilla și León, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Singapore Symphony Orchestra, Tonkünstler-Orchester, Ulster Orchestra și Bochumer Symphoniker.
Anul 2023 a marcat și debutul său cu Orchestre Philharmonique de Marseille, precum și un turneu alături de PKF-Prague Philharmonia, dar și înregistrări cu Tonkünstler- Orchester, și cu Bamberger Symphoniker.
Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat în premieră mondială pe CD oratoriul Strigoii și Pastorale – Fantaisie pour petit orchestre (ediție editată de Gabriel Bebeșelea) de George Enescu.
Gabriel Bebeșelea a dirijat in săli de concerte importante, precum Musikverein din Viena, Konzerthaus din Berlin, Elbphilharmonie Hamburg, Cadogan Hall din Londra, Palace of Arts din Budapesta și Auditorium Parco della Musica din Roma.
Printre soliștii cu care Bebeșelea colaborează̆ se numără̆ Sarah Chang, Ray Chan, Sayaka Shoji, Leticia Moreno, Alexandru Tomescu, François Leleux, Sir Stephen Hough, Simon Trpčeski, Robert Levin, Lucas și Arthur Jussen, Alexandra Dariescu, Daniel Ciobanu, Ruxandra Donose, etc.
Gabriel Bebeșelea este cunoscut pentru dedicarea sa cercetării și redescoperirii muzicii, și este responsabil pentru descoperirea mai multor capodopere muzicale uitate sau neglijate. În 2017, pentru a aduce la lumină o astfel de muzică, a înființat ansamblul de muzică veche și nouă Musica Ricercata. În afară de faptul că este director artistic al ansamblului Musica Ricercata, începând cu anul 2019, este director artistic al Festivalului Musica Ricercata din orașul său natal, Sibiu.
Un dirijor notabil de operă, Bebeșelea a fost numit Dirijor Principal al Operei din Iași în 2011, devenind cel mai tânăr șef de orchestră într-o astfel de postură din România, ocupând aceeași poziție și la Opera Națională Română din Cluj în 2015.
În 2011 Gabriel Bebeșelea a obținut o bursă la renumita Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, unde a avut posibilitatea să participe la repetiții și concerte și să învețe de la câțiva din cei mai importanţi dirijori ai zilelor noastre: Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Cristoph von Dohnanyi, Philippe Herreweghe, David Zinman și Eliahu Inbal.
Gabriel Bebeșelea este câștigător al concursurilor de dirijat „Lovro von Matačić” (2015) și „Jeunesses Musicales” (2010).
Absolvent al studiilor de licență̆ la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca la clasa maestrului Petre Sbârcea, și al celor de masterat cu maestrul Horia Andreescu la Universitatea Națională̆ de Muzică București, Gabriel Bebeșelea a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena, la clasa Prof. Mark Stringer.
Despre solist
Alexandru Tomescu
Un om. O vioară. Aceste două coordonate sunt suficiente pentru a crea un Univers. Iar când omul este Alexandru Tomescu, iar vioara este un Stradivarius, se naște un Univers locuit de creaturi sonore fascinante care se desprind din culoare și densitate sonoră, toate menite să subjuge publicul aflat în sală.
Alexandru Tomescu a dovedit că poate îmblânzi orice formă de muzică, mai ales după proiectul „Paganini – înger sau demon”, care a marcat un hotar în cariera lui. A fost momentul în care violonistul și-a regândit identitatea și care marchează o cotitură radicală în drumul pe care Alexandru Tomescu a pornit acum câțiva ani, acela spre schimbarea percepției existente în România asupra muzicii clasice. Într-adevăr, de când a revenit în țară, după studii în Elveția cu Tibor Varga și Statele Unite ale Americii cu Eduard Schmieder, Alexandru a dorit să demonstreze că muzica clasică este o fereastră spre armonia cu sine și cu celălalt, o lume deschisă tuturor și că fiecare merită șansa de a o explora.
După o mai mult decât fructuoasă carieră realizată în Europa și în lume, presărată cu succese în săli precum Théâtre des Champs Elysées – Paris, Carnegie Hall – New York sau Metropolitan Arts Centre – Tokio, sub bagheta unor Maeștri precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, Alexandru a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naționale de muzică clasică, realizate exclusiv din fonduri private. A înțeles că neconvenționalul, ca îmbinare între profesionalism și inovație este cheia pentru a atinge publicul larg, drept pentru care a devenit protagonistul unor evenimente–pilot în lumea muzicală românească: a cântat pe Stradivarius într-o stație de metrou, pentru a dovedi că există o însemnată receptivitate pentru muzica de calitate; a cântat într-o pădure pentru a milita împotriva exploatării iraționale a domeniului forestier. A cântat în fața unei case în ruine, pentru a stopa distrugerea clădirilor aflate în Patrimoniul National. A cântat cu scopul adunării de fonduri pentru Asociația Nevăzătorilor din România sau pentru protezarea auditivă a copiilor cu deficiențe de auz. Este printre primii artiști care și-a făcut o misiune clară din a purta mesajul muzicii clasice în orașe românești în care nu există filarmonici. Este suficient ca numele său să apară pe un afiș pentru ca biletele să se epuizeze cu zile întregi înainte de evenimentul respectiv.
Alexandru Tomescu nu se rezumă doar la a cânta în fața publicului său, ci cultivă un dialog intens cu acesta, fie de pe scenă, explicând ce cântă, fie prin interviurile pe care le acordă la televiziunile și radiourile de specialitate și nu numai. Fie că vocea se aude la Radio România Muzical sau la Radio Guerrilla, fie că vorbele sale sunt tipărite în Dilema Veche sau în revista Viva!, el explică ce înseamnă să fii artist în România secolului XXI, ce surse îi hrănesc inspirația și de ce muzica clasică merită o șansă.
Angajamentul pe care și l-a asumat în momentul în care a primit vioara Stradivarius Elder-Voicu, în 2007 a fost acela de a familiariza un număr cât mai mare de români cu sunetul splendidului instrument. După o serie aproape neîntreruptă de concerte desfășurate în România și în lume, numele violonistului și al viorii sale au devenit sinonime perfecte.
Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Gabriel Bebeșelea dirijor
Alexandru Tomescu vioară
Wolfgang Amadeus Mozart
Serenada pentru suflători, KV 388/384a
Concertul nr. 2 pentru vioară, KV 211
Divertismentul în Re major KV 205
Simfonia nr. 23 în Re major, KV 181/162b