„Stories First, Music After, din culisele concertelor”, discuție informală incitantă la Cărturești

Actualitate Muzica

Librăria Cărtureşti – Iulius Mall organizează sâmbătă, 14 ianuarie 2017, ora 18.00, o discuție informală la care sunt invitați  dirijorul Gabriel Bebeşelea, de la Filarmonica „Transilvania” şi muzicologul Gabriel Banciu. 

Moderator va fi  Marius Tabacu, directorul Filarmonicii.

Filarmonica de Stat „Transilvania” iniţiază, în parteneriat cu Librăria Cărtureşti Cluj, o serie de dialoguri informale cu dirijori, muzicologi, compozitori şi interpreţi, al căror scop este să apropie publicul larg de muzica clasică, iar fiecare eveniment de acest tip va fi legat de concertul săptămânii respective.

De această dată, dirijorul Gabriel Bebeşelea îl va avea ca interlocutor pe muzicologul şi profesorul Gabriel Banciu, cu care va vorbi despre programului concertului pe care-l va dirija pe 20 ianuarie 2017: Schicksalslied (Cântecul destinului) de Johannes Brahms, Cântecele şi dansurile morţii de Modest Musorgski, în varianta orchestrată de Dmitri Şostakovici, şi Dansurile simfonice de Serghei Rahmaninov. Evenimentul va include şi câteva momente muzicale live.

Departe de a se adresa doar specialiştilor, aceste discuţii îşi propun să explice muzica cultă pe înţelesul tuturor şi să demonstreze că ea nu este rezervată doar unui grup restrâns de privilegiaţi.

Evenimentul va avea loc sâmbătă, 14 ianuarie, începând cu ora 18, la Librăria Cărtureşti din Iulius Mall, Cluj-Napoca. Accesul este gratuit.

La doar 28 de ani, Gabriel Bebeşelea este recunoscut ca unul dintre „cei mai înzestraţi dirijori ai României ultimelor decade” (Jurnalul Festivalului „George Enescu”, 2011). Câştigător al Competiţiei de Dirijat „Lovro von Matačić” de la Zagreb, Gabriel Bebeşelea este şi deţinătorul Premiului I la Concursul de Dirijat „Jeunesses Musicales” din 2010. Imediat după acest concurs, a fost numit dirijor principal al Operei din Iaşi, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. Odată cu stagiunea 2013/2014, a fost numit Dirijor Invitat Principal la Filarmonica din Sibiu, al cărei dirijor permanent a devenit în stagiunea 2014/2015. În 2015, a fost numit Dirijor Principal al Operei Române din Cluj, iar din această stagiune, Gabriel este Dirijorul Principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania”.

 

Între 2006 şi 2009, a fost dirijorul principal şi directorul muzical al Sibiu Youth Orchestra, din 2011 devenind şi Dirijorul Principal al Orchestrei Naţionale de Tineret a Moldovei. În anul 2009, Gabriel Bebeşelea a devenit Dirijorul Ansamblului Icon Arts, una dintre cele mai apreciate formaţii de muzică contemporană, cu care a concertat în România, la Helsinki şi în Festivalul „Enescu”.

 

Un punct de cotitură în evoluţia sa a fost marcat de bursa oferită, în 2011, de Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, care i-a permis o rezidenţă la Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam. Aici a avut ocazia să asiste la repetiţiile şi concertele susţinute de cei mai mari dirijori ai lumii muzicale, ca Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnányi, Philippe Herreweghe, David Zinman sau Eliahu Inbal.

 

În 2014, Gabriel a primit Premiul pentru cel mai bun dirijor al Operelor Naţionale Române. În luna decembrie a aceluiaşi an, a fost semifinalist al Competiţiei „Donatella Flick” organizată de London Symphony. În 2015, a fost selectat ca participant activ la cursurile a doi dirijori de renume mondial: Bernard Haitink (la Festivalul de la Lucerna) şi Kurt Masur (Aurora Classical Festival).

 

Muzicologul Gabriel Banciu, profesor universitar la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, a publicat volumele Semnificaţia estetică a programatismului muzical; Introducere la Estetica retoricii muzicale; Muzicologice; Gen, Opus, Formă. Este autor al unor cursuri universitare: Forme şi analize muzicale; Estetică muzicală.

A publicat studii în reviste de specialitate (Studii toduţiene, Studii mozartiene, Lucrări de muzicologie, Muzica, Intermezzo): „Importanţa Concertelor pentru orchestră de coarde în creaţia lui Sigismund Toduţă”, „Retorica toduţiană”, „Aspecte improvizatorice în Dorfmusikanten Sextett, KV 522 de Mozart”, „Sigismund Toduţă – inedit”, „De la Viersuri de dor la Ciaccona. Discurs arhetipal: Vasile Herman (coautor Ecaterina Banciu), „Clarinetul în creaţia muzicală mozartiană: între cameral, simfonic şi concertant”.

Este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *