Satul românesc în 170 de fotografii la Muzeul Etnografic al Transilvaniei

Esenţial Foto Vizual

Satul românesc în 170 de fotografii la Muzeul Etnografic al Transilvaniei

Portrete ale bătrânilor și tinerilor din satele românești, riturile de trecere, obiceiuri și sărbători au fost imortalizate de zeci de fotografi din România, Polonia și Serbia în expoziția „Fotografia-document etnografic” de la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca (str. Memorandumului nr.21)

Parte a unui concurs național organizat de Centrul de Cultură și Artă Tradiții Clujene, în parteneriat cu Muzeul Etnografic al Transilvaniei și Asociația Art Image, expoziția prezintă autenticitatea satului românesc prin arhitectură, obiecte și porturi populare din diferite regiuni etnografice din România. De asemenea, fotografii reușesc să surprindă emoția riturilor de trecere, bucuria obiceiurile la care tot satul iese pe uliță și simplitatea sătenilor.

Portretul – chipul unei țări adunate în brazde și riduri

Ridurile bătrânilor surprinși în fotografii spun povești de demult, iar coasa pe care o ascut sau aluatul pe care îl plămădesc sunt dovadă a faptului că la vârsta lor încă sunt oameni care nu lasă ziua să treacă în zadar. Lelea Ioana, o femeie în vârstă de 87 de ani din Poienile Izei, Maramureș îi mărturisește fotografului Vlad Dumitrescu că: „Doctorul mi-o zis să nu muncesc mult în soare, că am tensiunea mare. Da nu pot să stau, nu mă pot opri până nu văd grădina asta gata”

VLAD DUMITRESCU (Brașov) – „La coasă”, câștigător al Trofeului „Carol Popp de Szathmary” – Secțiunea alb-negru

Rituri de trecere – fiecare ceremonie e o punte între rădăcini și cer

Fie că vorbim de primi pași sau de ultimul drum, ritualurile sunt punți de legătură între vieți pe care fiecare sătean va ajunge să le trăiască. Obiceiurile leagă generații, leagă trecutul și prezentul, păstrând vii tradițiile și memoria locului. La înmormântare, însă, satul se oprește pentru o clipă, iar tăcerea și lumânările țes puntea nevăzută dintre viață și veșnicie. În satul Călinești din Maramureș, fotograful Bikfalvi Zsolt a surprins cortegiul format din consătenii răposatului care urcă dealul pentru ultima dată.

BIKFALVI ZSOLT (Carei) – „Pe ultimul drum”, premiul secțiunii tematice „Ritualuri de trecere”

Obiceiuri și sărbători – țin satul împreună, adunând oamenii pe ulițele bătute de timp.

Fie că vorbim de Tânjalele maramureșene, Fărșangul sau Împănatul boului, microregiunile României sunt bogate în tradiții și obiceiuri. Chiar dacă în mentalul colectiv și-au pierdut parțial componenta sacră, sărbătorile aduc comunitatea împreună și sunt lăsate moștenire tineretului de la sat. „Jocul urșilor” a fost surprins de fotograful băcăuan Marius Burcea în localitatea Comănești. În ajunul anului nou, cete de colindători îmbrăcați în urși, merg din poartă în poartă pentru a ura localnicilor un an îmbelșugat. Simbolismul stă în puterea ursului, care trece peste iarnă pentru a anunța revenirea primăverii.

MARIUS BURCEA (Onești, Bacău) – Jocul urșilor

Fotografii au mai reușit să surprindă, în alb-negru sau color, animalele ținute de săteni în curte, gastronomia locală și instrumentele muzicale mânuite de către niște localnici virtuoși.

Pe lângă secțiunile de fotografie alb-negru, color și secțiunea specială cu tema „Ritualuri de trecere-botez, nuntă, înmormântare”, o secțiune specială a fost dedicată reproducerii unei fotografii vechi, personală sau din arhive.

Expoziția mai este deschisă până duminică, 9 noiembrie la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, în programul obișnuit de vizitare a instituției.

Text si foto Mihai Nan, student an 2, Jurnalism

1 thought on “Satul românesc în 170 de fotografii la Muzeul Etnografic al Transilvaniei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *