Laura Țeposu, CEO Libris.ro, explică de ce România stă prost în clasamentele lecturii și a cumpărării de cărți. România are cea mai mică piață de carte din UE. Circa 65 de milioane de euro conform Eurostat a fost piața de carte din România în 2023.
„Faptul că ne plângem că românii nu citesc nu ne ajută foarte mult. Nu suntem unde ne-am dori și mai avem un drum lung de parcurs pentru creșterea pieței de carte din România, dar trebuie să ținem cont și de context. În primul rând, cartea are foarte mulți concurenți. Vorbim de social media sau de platforme de conținut precum YouTube. Nu putem compara situația de acum cu ce se întâmpla acum 30 de ani, când nu existau niciun fel de distrageri și cartea chiar era ceva dorit. (…) Când am început cu librăria Șt.O. Iosif din Brașov, în 1991, atunci când venea mașina plină de cărți din București, oamenii stăteau la cozi care se întindeau până în stradă. Apoi a venit televiziunea. (…)
Apoi, o mare parte a populației, în special copii și tineri, nu au acces la cărți. Sunt zone în care un părinte nu-și permite să dea 50 de lei pe o carte. Sunt biblioteci, în anumite zone, în care nu mai găsești cărți. Acestea ar trebui aprovizionate, și nu numai cu literatură școlară. E important ca un copil să poată să aleagă și să-și găsească acea lectură care i se potrivește. (…)
Orice business de carte are în spate un scop mai înalt. Toți jucătorii din piață – edituri, distribuitori, librari – nu sunt în această industrie pentru a face un business, ci pentru că vor mai mult de atât, iar asta ne dă foarte multă energie și motivație. Noi avem proiectul CarteTeca, împreună cu Salvați Copiii, prin care ne-am propus să dotăm bibliotecile școlilor și liceelor care nu au cărți noi, atractive pentru copii. Anual aplică sute de biblioteci și le selectăm pe baza unui interviu în care vrem să vedem care este implicarea cadrelor didactice și a bibliotecarilor. Pentru a citi copiii au nevoie de îndrumare. E necesară crearea unor cluburi de lectură, încurajarea schimbului de cărți și așa mai departe. De-a lungul anilor, am observat că acolo unde se implică adultul, copiii încep să capete niște deprinderi”, spune Laura Țeposu, CEO Libris.ro, care a intrat în online din 2009 și care în prezent generează 95% din business pentru republica.ro.