Gala Premiilor UCIN criticată de regizorul Tudor Giurgiu

Categorii: A 7-a

In fiecare an, Uniunea Cineastilor acorda premiile sale pe anul anterior.

Gala Premiilor UCIN, cu cea mai lungă tradiţie în cinematografia română, işi desemnează câştigătorii anul acesta, pe 26 septembrie 2022 pe scena Operei Naţionale din Bucureşti. O ediţie eveniment, 50 de gale dedicate recunoaşterii valorilor filmului românesc!
Anul acesta juriul a fost onorat de trei preşedinţi de Uniuni de creaţie, Ileana Tureanu, Dragoş Buhagiar şi Laurenţiu Damian, criticul de film Dana Duma şi regizorul Cornel Mihalache. Ca de fiecare dată, juriul a avut o misiune dificilă în a alege între filme provocatoare cu subiecte incitante şi diverse, de multe ori o oglindă interesantă a societăţii româneşti.

NOMINALIZARI PREMII UCIN pentru filme din 2021:
1. Marele Premiu şi Trofeul UCIN
– Câmp de maci, regia Eugen Jebeleanu
– Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, regia Radu Jude, producător Ada Solomon
– La Civil, regia Teodora Ana Mihai

2. Premiul Special al juriului
– Câmp de maci, regia Eugen Jebeleanu
– Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, regia Radu Jude, producător Ada Solomon
– La Civill, regia Teodora Ana Mihai

3. Premiul pentru regie Lucian Pintilie
– Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, regia Radu Jude
– La Civil, regia Teodora Ana Mihai
– Scara, regia Vlad Păunescu

4. Premiul pentru scenariu
– Vlad Păunescu, Constantin Chelba pentru filmul Scara
– Iosif Demian pentru filmul Rondul de noapte
– Daniel Sandu pentru filmul Tata mută munţii

5. Premiul pentru imagine
– Marius Panduru pentru filmele Babardeală cu bucluc sau porno balamucLa CivilCâmp de maci
– Alexandru Sterian pentru filmul Scara
– Tudor Panduru pentru filmele Tata mută munţiiŞi atunci, ce e libertatea?

6. Premiul pentru costume
– Oana Păunescu pentru filmele Scara şi Rondul de noapte
– Carmen Moldovan pentru filmul Luca

7. Premiul pentru decor
– Sorin Dima pentru filmul Scara
– Cristina Barbu pentru filmul Luca
– Cristian Niculescu pentru filmul Babardeală cu bucluc sau porno balamuc

8. Premiul pentru interpretare feminină
– Ilinca Hărnuţ pentru rolurile din Rondul de noapte (Margareta) şi Prin oraş circulă scurte poveşti de dragoste (Taximetrista)
– Iulia Lumânare pentru rolul Turica Bazan din filmul Şi atunci, ce e libertatea?
– Katia Pascariu pentru rolul Emi din filmul Babardeală cu bucluc sau porno balamuc

9. Premiul pentru interpretare masculină
– Conrad Mericofer pentru rolul Cristi din filmul Câmp de maci
– Adrian Titieni pentru rolul Mircea din filmul Tata mută munţii
– Radu Iacoban pentru rolul Emil Bazan din filmul Şi atunci, ce e libertatea?

10. Premiul pentru interpretare feminină rol secundar
– Rodica Mandache pentru rolul Floarea Plătici din filmul Luca
– Andreea Grămoşteanu pentru rolul Dora din filmul Complet necunoscuţi
– Maria Junghietu pentru rolul Rodica din filmul Berliner

11. Premiul pentru interpretare masculină rol secundar
– Alexandru Potocean pentru rolul Mircea din filmul Câmp de maci
– Toma Cuzin pentru rolurile din filmele Rondul de noapte (Johnny) Şi atunci, ce e libertatea? (Culai Ifrim)
– Iulian Postelnicu pentru rolul Costin Penea din filmul Otto Barbarul

12. Premiul pentru montaj
– Corina Stavila, Mihai „Mushu” Popa pentru filmul Scara
– Cătălin Cristuţiu pentru filmul Babardeală cu bucluc sau porno balamuc
– Lemhenyi Reka pentru filmul Rondul de noapte

13. Premiul pentru coloana sonoră
– Erdelyi Gabor pentru filmul Rondul de noapte
– Florin Tăbăcaru pentru filmul Scara
– Alexandru Dragomir pentru filmul Câmp de maci

14. Premiul pentru muzică originală „Adrian Enescu”
– Erika Jozsa Demian pentru filmul Rondul de noapte
– Vasile Şirli pentru filmul Scara
– Alexander Bălănescu şi Ada Milea pentru filmul Insula

15. Premiul pentru film de scurt metraj de ficţiune
– Carina Daşoveanu pentru filmul Prin oraş circulă scurte poveşti de dragoste
– Miruna Minculescu pentru filmul Fragmentări
– Alexandru Mironescu pentru filmul Planuri de vacanţă

16. Premiul pentru film documentar
– A şti sau a nu şti, regia Aron Xantus
– Casa cu păpuşi, regia Tudor Platon
– Acelaşi vis, regia Vlad Petri

17. Premiul pentru film de animaţie
– Insula, regia Anca Damian
– Creatura, regia Dorel Alexandru Mărgărit
– Sisiphescu, regia Maria Simina Dimancea

18. Premiul pentru film de televiziune
– România sălbatică, realizatori Dan Dinu şi Cosmin Dumitrache
– A şti sau a nu şti, regia Aron Xantus
– Mein Bukarest-Mihail Sebastian, regia Adrian Drăguşin, Tiberiu Stoichici

19. Premiul Opera Prima „Alexandru Tatos”
– La Civil, regia Teodora Ana Mihai
– Câmp de maci, regia Eugen Jebeleanu
– Otto Barbarul ,regia Ruxandra Ghiţescu

20. Premiul Speranţe cinematografice
– Dorel Alexandru Mărgărit pentru filmul Creatura
– Marc Titieni pentru rolul din filmul Otto Barbarul
– Lidia Andreea Ilie pentru filmul Senza latte

Evenimentul va fi prezentat de Alexandra Velniciuc şi Ştefan Velniciuc.

Criticile lui Giurgiu

Regizorul Tudor Giurgiu, care organizeaza Gala Gopo, o gală concurentă, a criticat pe contul său de facebook o serie de nominalizări ale juriului UCIN.

”Nominalizările pentru premiile Uniunii Cineaștilor (anunțate ieri) conțin mici bizarerii care irită. Trec de faptul că filmul lui Daniel Sandu a fost re-botezat “Tata mută munții din loc” sau că Ilinca Hărnuț era botezată Hărnuș în primul comunicat de presă. Pe site-ul UCIN scrie în regulament că se pot inscrie filmele autohtone si coproductii care au fost finantate majoritar de partea română. Nominalizările includ însă, la greu, filmul “La Civil”, producție belgiană, coprodusă minoritar de România. Păi cum rămâne cu regulile, le aplicăm au ba? Premiem filmele majoritar românești sau nu? S-ar fi putut face o secțiune pentru coproducții, cum sugera cineva și pentru Gopo. Last but not least, filmul documentar România Sălbatică a fost nominalizat la categoria „film de televiziune”, care nu exista la momentul înscrierii. Wtf is this, mi-am zis? O fi el un documentar cu natură și animale, asta îl face însă arondabil automat filmului de „televiziune”? Oricum, o sintagmă din vremea lui Pazvante, acum când vorbim de supremația platformelor de streaming. Deși a fost printre puținele documentare lansate cu succes în cinematografe și a adunat mai mulți spectatori în săli decît multe din lung-metrajele de ficțiune nominalizate la premii, ei bine tot nu a fost suficient să se califice drept film documentar „normal”, nu de televiziune. Da, filmul o să trăiască mult și bine în circuitul TV dar mă bucur că l-am lansat în cinema, desi nu a fost făcut cu bani de la CNC și nu aveam vreo astfel de obligație. Iar ne-nominalizările compozitorului Alexei Turcan (a compus peste 40 min de muzică admirabilă, înregistrată cu orchestră, nu predată pe stick) sau a colegilor de la sunet, care au muncit să recreeze de la zero un sound design incredibil, le socot cel puțin ridicole. Noroc că nu prea contează..”, a scris Giurgiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.