EDITORIAL. Efectul Cărturești la Cluj sau de ce s-a îmbulzit publicul la deschiderea unei librării

Carte Esenţial Special

Nu se întâmplă în fiecare zi ca la deschiderea unei librării la Cluj-Napoca, e cazul Cărturești din Casa Hintz, să fie o coadă ca pe vremea comunismului. Sau, mai nou, în capitalism, peste coada recentă pentru o shaorma gratis la un lanț specific. Nici nu e de mirare că am titrat știrea difuzată prompt de site Cartea bate shaorma pentru că joi, 30 noiembrie, așa a fost. Și e îmbucurător. În timpul anului e invers, mai multă shaorma, e evident, pentru că ambele produse (cartea e și ea un produs cultural, cum spun sociologii) se adresează altor nevoi. Cartea minții și sufletului, shaorma stomacului. Ambele sunt dezirabile dar shaorma are un succes mult mai mare. Se consumă zilnic în cantități imense iar cărți mai puțin. Nu putem compara mere cu pere.

Problema mare e că doar jumătate dintre români, 51,4%, afirmă că au citit cărţi în ultimele 6 luni, relevă datele unui Sondaj realizat de INSCOP Research la comanda News.ro.

Conform analizei socio-demografice, consumul cultural – în cazul tuturor activităţilor enumerate – tinde să fie mai ridicat în rândul următoarelor categorii de populaţie: persoanele cu vârsta sub 45 de ani, cele cu educaţie superioară, gulerele albe, locuitorii din Bucureşti sau din urbanul mare (Cluj-Napoca.n.m.), cei cu un venit mai ridicat şi angajaţii la stat. Cititul cărţilor pare a fi cea mai frecventă formă de consum cultural, fiind probabil şi cea mai accesibilă din punctul de vedere a costurilor şi posibilităţilor efective de achiziţie, interacţiune”, explică Remus Ştefureac, director INSCOP Research.

Hai să dau și alte date importante, intrate în posesia mea, încă nedifuzate public, le dau aici prima oară. Date din ianuarie 2022, din ancheta sociologică intitulată ”Forme și practici de consum cultural în Zona Metropolitană Cluj” realizată de Centrul Interdisciplinar pentru Știința Datelor, FSAS-UBB (autor Ciprian Pop). Ele arată că în Zona Metropolitană Cluj, 88 la sută din respondenți au citit cel puțin odată în 12 luni. 42 la sută au citit cel puțin odată cărți electronice sau audiobookuri. Ancheta sociologică s-a efectuat în eșantion reprezentativ de 735 cazuri valide.

Deci la Cluj-Napoca se citește, incontestabil, și asta pentru că e un oraș universitar cu 8 universități, cu zeci de licee și școli și cu sute de cadre didactice. Se citește deci și în Zona Metropolitană, unde s-au retras mulți intelectuali, it-iști, bugetari etc, care apoi vin și lucrează în centru. Avem un municipiu cu mulți iubitori de lectură, cu cea mai mare universitate din România, UBB-ul. Nu degeaba am scris acum 3 luni într-un articol dedicat Cărturești Hintz că în Cluj-Napoca erau deschise atunci, în centru… 10 librării. Odată cu această investiție inaugurată în 30 noiembrie, lanțul Cărturești iese din cele trei mall-uri clujene unde are librării și intră în concurență cu librăria Humanitas, celor două Diverta (Piața Unirii și strada Ferdinand), cele două Librarium, BookCorner, de pe Eroilor, și Librăria Universității Librarium. Apoi avem și Bookstory tot pe Eroilor. Gaudeamus e pe Iuliu Maniu. Dacă punem și librăriile religioase, plus a UBB-ului de pe Napoca, Idea de vis a vis de Sora, zona centrală a Clujului numără acum…11 librării, din Piața Avram Iancu până în Piața Unirii!

Dar întrebarea care ne ”macină” pe toți este cum de a fost așa coadă la deschiderea Cărturești din Casa Hintz? De ce a avut așa un succes că până și presa centrală a scris? E o librărie relativ mică, trei încăperi cu un pod mic de trecere printre ele. E frumos amenajat, friendly, design modern, atrăgător, primitor.

Întâi de toate e brandul Cărturești, demult aflat la Cluj. E un brand puternic. Conceptul cu care s-au impus național, să stai la o cafea, la un ceai, să răsfoiești tihnit că nu te dau afară dacă numai ai răsfoit și nu ai cumpărat (deși trebuie să trăiesc, să vând, altfel închid n.m.), sunt prietenos cu tine, tehnica asta te face să revii și tot cumperi apoi o carte două. Asta a prins peste tot. Asta a sedus. Și seduce. A fost imitată si de alte librării și e bine.

Când un astfel de brand anunță în mass-media și social-media că deschide librărie-concept într-o casă cu rezonanță istorică la Cluj-Napoca, cunoscută în toată Transilvania, ba, mai mult, că oferă și 1000 de cărți gratis, atunci nu e de mirare că s-a ajuns la înghesuiala de joi!

A venit publicul pentru că s-a dat carte ”moka”? A venit că iubește cartea, lectura implicit? Iubește brandul Cărturești? Greu de zis. A participat la deschidere un numeros public, mulți tineri, adulți, ba și oameni în vârstă. O traducătoare din italiană din Cluj, care a reușit să până la urmă să intre, mi-a spus la o discuție că este efectiv fericită. Unii tineri au ieșit cu brațe pline de cărți. Ba gratuite, ba cumpărate! Nu îmi aduc aminte să se mai fii întâmplat asta demult la o librărie. Acolo a fost harababură dar niciodată nu e rău când publicul stă la coadă pentru carte. Niciodată!

A fost o operațiune de marketing care le-a ieșit perfect celor care conduc afacerea Cărturești exact cum le-a ieșit celor de la shaormăriile Rosa. Eu cred că orice librărie din Cluj dacă anunță gratuități, oamenii vor face coadă. Poate nu ca la librăria recent inaugurată dar vor face. În Clujul hipsterizat când se anunță ceva ”moka” se face automat coadă și cred foarte tare în asta!

Mă întreb câți oameni au mers acolo din dragoste de lectură, cu adevărat. Nu știm. Ne putem întreba de ce suntem cea mai mică piață de carte din Europa, dar e bine că s-a dat acum un boost local pe partea de carte. Eu cred sincer că cei care joi au făcut coadă au vrut majoritatea și carte ”moka”, că unii nu și le permit și au accesat reducerile Cărtureștiului, dar sunt și din cei care fac parte din comunitatea Cărturești, atașați de brand. Și care cumpără de acolo regulat, atât cât permite portofelul fiecăruia.

Pentru orice iubitor de carte, care e scumpă în România, citiți linkul de mai sus, faptul că în al doilea oraș al țării avem încă o librărie centrală e bine. E luna cadourilor, e decembrie, mai intră bani în industria cărții.

Să ne vedem din ianuarie ce facem cu librăriile! Și să medităm de ce în cartierele Clujului nu avem librării. Deloc!

foto conf facebook Laura Laurențiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *