Cum se văd festivalurile Clujului la East European Music Conference Sibiu?

Cooltura Esenţial

Sibiul respiră rock în acest weekend dar și industria muzicală din Sud Estul Europei punctează un mare eveniment: East European Music Conference, practic cea mai importantă conferinţă dedicată industriei muzicale din această parte a Europei. Conferința e găzduită în cadrul celei de a 12-a ediţie a festivalului ARTmania. 

Reprezentanți ai industriei muzicale, ai unor festivaluri de renume cum ar fi Loolapalula, Sziget, Nova Rock sunt prezenți, patronul Emagic, cel care a adus Roxette și Depeche Mode pe Cluj Arena, este prezent, impresari, organizatori din România, de la festivaluri mari cum ar fi cel gazdă, Artmania, până la cei de la Maximum Rock. 

Conferința a debutat ieri cu deschiderea oficială unde au vorbit Codruța Vulcu, director ARTmania, Iulia Badea Gueritee, purtător de cuvânt Reprezentanța Comisiei Europene în România, primarul Sibiului Astrid Fodor.

Astrid Fodor (in mijloc), Foto clujulcultural.ro

În prima seară  ARTmania au concertat My Baby, Alex Clare (video jos) şi Deep Sound of Maramureş.

Despre festivaluri și cum se organizează ele

Conferința propriu-zisă a început astăzi dimineață cu o serie de cinci paneluri extrem de interesante despre festivaluri ca forță culturală în Europa, taxe pe festivaluri și artiști, autorizări, management de risc și multe altele.

Panelul de deschidere a fost moderat de Lucian Mândruță de la Digi FM. și a avut ca tema festivalul ca forta culturala în europa in criza. Nationalism vs cosmopolitism, deschidere vs izolare.

Au participat Gordon Masson, redactor șed IQ Magazine, UK, co-moderator, Frusina Szep, director Loolapalooza Festival, Berlin, Christof Huber, Director Europe Festival, Cristian Radu, director FIT Sibiu, Guido Janssens, patron Emagic Entertainment.

” Am moderat azi un panel la Conferinta Europeana a organizatorilor de Festivaluri Muzicale. Cu ce-am ramas:

Si aici e rivalitate mare intre Bucuresti si Ardeal. Organizatorii privati explica: „aici lucram mai usor cu autoritatile. Si-n plus, nu ne concureaza cu propriile festivaluri, multe organizate pentru castig politic, din banii contribuabilului”. Sigur, si in Ardeal sunt bani publici pompati in festivaluri. Doar ca aici principalul calcul e cand si cad se intoarce in comunitate sub forma de turism si cheltuieli ale publicului in orasul respectiv. O sa spuneti ca si Boc vrea sa fie reales. Posibil. Dar uite ca ii ies mai rar vorbele astea. De ce?

Poate si pentru ca municipalitatea, explica oamenii de aici, nu are preferati. Si ajuta pe toata lumea sa-si faca treaba.

Una peste alta, e mai mult vibe pozitiv in orasele astea din Ardeal. De ce oare?”  a scris Mândruță pe facebook după conferință.

La aceasta s-a discutat mult despre ce înseamnă canibalizarea festivalurilor de către mesajele politice, despre festivalurile de tradiții ca expresii ale naționalismului. Aici au avut loc controverse între moderator și unii invitați, cum a fost directorul artistic al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, unul din vorbitori.

„Cum explicați, de ce e naționalism să pui accent pe tradiții, deci dacă faci un festoval dedicat tradițiilor este naționalism, domnule moderator”, a spus Cristian Radu de la FITS.

S-a discutat și despre ce motivează publicul să participe la festivaluri și, de asemenea,  ce înseamnă un festival de succes. 

O intervenție foarte bunăpe temă a avut Fruzsina Szep, directoarea festivalului Lolapalooza din Berlin. pe care vă invităm să o ascultați:

Întrebat de reporterul Clujulcultural.ro cum i se pare Clujul cu cei patru big four, TIFF, Jazz in The Park, Electric Castle și Untold, Mândruță a spus că  „este foarte bun vibe-ul, s-a dezvoltat foarte mult Clujul, este o atmosferă friendly cu investitorii, atmosfera e mult mai deschisă decât în București”.

La întrebare a răspuns și belgianul Guido Jansenssen, patronul Emagic Entertainment, care a adus la Cluj Arena concertele cu Roxette și Depeche Mode iar în toamnă propune Sting la Polivalentă:

„noi ne-am simțit foarte bine la Cluj, autoritățile ne-au ajutat foarte mult. Pentru noi Clujul a fost o piață foarte interesantă și am riscat să mergem acolo pentru că orașul a crescut foarte foarte mult în ultiama perioadă. Este o zonă interesantă și vom mai aduce artiști acolo. Nouă ne-a plăcut cum ne-au ieștit concertele la Cluj-Napoca, repet, e o piață interesantă pentru noi”

Guido Jansenssen, patronul Emagic Entertainment. Foto: clujulcultural.ro

Program și participanți:

Problematica amenințărilor teroriste și situații de criză în programul conferinței de la Sibiu. Directori ai marilor festivaluri europene, editori și corespondenți ai principalelor publicații internaționale, de la Billboard la Pollstar, experți în sistemul international de taxe sau reprezentanți ai celor mai importante asociații și instituții internaționale de reglementare se vor reuni la Sibiu, la prima ediție a East European Music Conference. Pe lângă Fruzsina Szep, directorul Festivalului Lollapalooza din Berlin, sau Stephan Thanscheidt – director al companiei FKP Scorpio, printre participanți se mai numără Christof Huber, directorul OpenAirSt.Gallen – cel mai mare festival din Elveția. A confirmat participarea și Thomas Zsifkovits – co-proprietar al companiei Barracuda Music, organizator al unor festivaluri de amploare ca Nova Rock sau Frequency sau concerte cu artiști de primă ligă, precum Robbie Williams, Rolling Stones sau Mumford And Sons, Twenty-One Pilots. Grimur Atlason, manager general al marelui festival Iceland Airwaves, un eveniment cu peste 200 de trupe în 250 de concerte oficiale programate de-a lungul celor cinci zile de festival, la care se adaugă cele peste 600 de concerte care au loc în așa numitele “platforme neoficiale”. A confirmat participarea și Chris Kemp, doctor în psihologia maselor și managementul mulțimii, consilier al poliției britanice invitat să vorbească pe teme de securitate și de siguranță a mulțimilor în nenumărate conferințe organizate peste tot în lume. S-a adresat Camerei Comunelor din Regatul Unit într-un discurs privind Securitatea la Jocurile Olimpice, după ce, în 2012, a fost responsabil cu pregătirea echipelor de securitate la Jocurile Olimpice și Paralimpice. Îl vom întâlni la Sibiu și pe unul dintre cei mai titrați consilieri în complicatul domeniu al taxelor, Dick Molenaar, care lucrează cu cei mai cunoscuți artiști olandezi, dar și cu sportivi sau companii și instituții care activează în industria muzicală.

Printre temele puse în discuție în cadrul conferințelor și seminarelor incluse în program se numără: problematica amenințărilor teroriste și situațiile de criză în cadrul festivalurilor, rolul autorităților statului implicate în reglementarea sectorului creativ, sarcinile și responsabilitățile lor, alături de teme mai punctuale, vizând securitatea și predictibilitatea festivalurilor într-o Europă în criză, dar și dezbateri pe problematici specifice, de la managementul și controlul mulțimii, la clauzele cuprinse în contracte sau marketingul unui mare eveniment cultural.

Corespondență de la Sibiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *