Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituţie publică de interes judeţean, care funcţionează sub autoritatea Consiliului Judeţean Cluj, organizează, în data de 30 octombrie 2024, ora 19.00, lansarea volumului Contemporary Romanian Artists. Journalistic Isights a prof. univ. dr. habil. Elena Abrudan, cadru universitar al Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca). Evenimentul va avea loc în cadrul „Expoziției internaționale de grafică Simetrii”. Cu această ocazie, vor lua cuvântul, alături de autoarea volumului, Ion Cristofor, poet, conf. univ. dr. Mihaela Mureșan și dr. Dan Breaz, muzeograf.
Volumul „Contemporary Romanian Artists. Journalistic Isights” este conceput ca o serie de întâlniri jurnalistice cu oferta culturală a societății contemporane. Textele cuprinse în volum conțin reflecții asupra noilor modalități de interacțiune a publicului cu variate forme ale artei contemporane.
Demersul autoarei Elena Abrudan poziționează practica artistică a artiștilor contemporani în filiația marilor maeștri ai modernității occidentale, ale căror modele și metode de creație artistică sunt recuperate, însușite și transformate potrivit sistemului ideatic și creativ al artei românești contemporane.
Trebuie să ținem seama de faptul că acum, publicul nu este un receptor pasiv al unei lucrări artistice, dimpotrivă el încearcă să pătrundă și să înțeleagă noutatea și sensul critic al abordării de către artist a problemelor din societate. Astfel, receptarea unei lucrări de artă sau a unei serii de lucrări expuse este o întâlnire și o interacțiune creativă a publicului cu artistul și opera sa, prin sensurile care se nasc din recunoașterea, interogarea și înțelegerea problematicilor sociale, politice, economice și artistice împărtășite de membrii unei comunități. Tocmai de aceea, Elena Abrudan nu a dorit ca textele inserate în volum să sugereze clasificări și comentarii care pot fi găsite în cărți de istoria și critica de artă sau pe platforme specializate. S-a dorit oferirea unei priviri mai personale și mai proaspete asupra personalității unor artiști și a operelor lor, chiar dacă, inevitabil, discursul autoarei beneficiază vizibil de specializarea sa ca profesor de comunicare și cultură vizuală la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Textele sale vorbesc în primul rând despre necesitatea de a ști să privim, să vedem, să înțelegem. Este vorba despre apropierea noastră de operele de artă nu doar pentru a le admira, ci pentru a încerca să înțelegem contextul actului creativ și semnificația intenționată de autorul textului vizual, care poate fi o lucrare artistică sau toate lucrările prezente într-o expoziție, așa cum pretinde abordarea holistică a oricărui text vizual. La fel de importantă pentru discursul autoarei este posibilitatea receptorului de a contribui la crearea semnificației unei opere de artă, prin mobilizarea experienței personale referitor la tematica textului vizual perceput. Posibilitatea indivizilor de a fi co-creatori ai semnificației unei lucrări artistice este discutată pe larg în textele cuprinse în volum, ca încercare de a demonstra, pe de o parte, capacitatea artei de a reflecta problemele contemporaneității, deci preocupările individuale sau ale societății ca întreg, iar pe de altă parte, capacitatea indivizilor de a reacționa, de a interacționa și de a crea semnificații în acord cu orientările din societate.
Intenția discursului propus în volumul „Contemporary Romanian Artists. Journalistic Isights” a fost aceea de a discuta și a exemplifica posibilitatea publicului de a interacționa creativ cu operele de artă sau, mai larg, cu orice produs cultural. Astfel, autoarea a reușit să evidențieze fluența și flexibilitatea gândirii vizuale, însușiri care permit descifrarea mesajelor artistice, excluzând posibilitatea unei interpretări unice și lansând privitorilor provocarea unei interpretări creative. Menționăm aici că structura cărții permite lectura textului în întregime sau fragmentar, în funcție de interesele lectorului, fie ele de informare, curiozitate intelectuală sau loisir. Prin urmare, volumul realizat de Elena Abrudan se adresează deopotrivă specialiștilor și publicului larg, dar mai ales tinerilor, cu texte care să contribuie la înțelegerea modului în care arta contemporană românească reflectă cele mai noi tendințe, provocări și evoluții ale societății pe plan local, regional și global.