Analiza unui folkist de succes despre TVR Cultural de Ziua Națională a Culturii. Vaman: impresia generală pe care mi-o lasă postul este una de „noi ne facem datoria, treaba voastră să veniți spre noi”

Special

Cunoscutul muzician de folk Cosmin Vaman, IT-ist de meserie (foto), a publicat duminică, 15 ianuarie, de Ziua Culturii Naționale, o analiză percutantă a postului de televiziune TVR Cultural. Acesta s-a relansat pe 1 decembrie 2022, după ce timp de mai mulți ani a fost închis. Intertitlurile aparțin redacției,

”De când s-a relansat, televizorul meu merge cel mai des pe TVR Cultural. Da, eu eram marja de eroare care probabil apare în studiile de audiență. Am fost foarte curios dacă e un demers gândit să fie un succes bifat pe hârtie care să eșueze în termeni reali. Sigur, lansarea unui post TV în 2022 e o bombă cu ceas, dar capacitatea televiziunii publice de a produce conținut de calitate rămâne o resursă încă neexploatată (sau sub-exploatată).

Sunt destul de sigur că audiența e încă mică. Postul e greu de găsit (pe poziția 198 la RDS), promovarea lui e mai degrabă făcută „ca să fie”. În plus, programul e făcut în proporție covârșitoare din redifuzări. Și, sigur, unele au farmecul lor – seratele lui Iosif Sava, ca o mașină a timpului care te duce în absurdul haios dar înduioșător din mijlocul anilor 90, câteva documentare, producții căutate prin arhivă care să meargă pe „Cultural”.

La capitolul filme, situația e indecisă. Cele vechi nu sunt de primă mână, e evident că nu a fost (până acum) gândit un program de cinematecă, așa cum te-ai aștepta, nu sunt însoțite de comentarii sau dezbateri, dar cele difuzate până acum nici nu ar merita așa un tratament. În schimb, TVR Cultural difuzează în premieră filme românești (neîntrerupte de reclame) noi – de exemplu, joi va fi Metronom, o producție din 2022 care încă e în cinematografe. Aproape zilnic sunt difuzări (care arată și sună foarte bine) ale concertelor din Festivalul Enescu.

Jurnal neconvingător

Jurnalul Cultural, programul informativ zilnic al canalului, este, pentru mine, încă neconvingător. O dată pe zi, emisiunea e ca un jurnal în toată regula, cu prezentator și invitați, în rest sunt clipuri de pe la vernisaje, lansări, evenimente culturale… Nu sunt rău alese, dar emisiunea e pentru cei care vor neapărat, premeditat, să depună efortul de a urmări așa ceva. Nimeni care nimerește din întâmplare cu telecomanda acolo nu va rămâne pe post. Și nu pentru că subiectele sunt neinteresante, dar pentru că tonul nu este gândit să atragă.

De altfel, impresia generală pe care mi-o lasă postul este una de „noi ne facem datoria, treaba voastră să veniți spre noi”. Lansarea pare grăbită – cu siguranță au existat motive mai mult sau mai puțin „administrative” ca postul să iasă pe 1 decembrie, dar pare că va mai dura până își va găsi un ritm. Sper să primească resursele necesare, începutul nu e entuziasmant (cu o excepție), dar arată exact ca un loc în care investiția resurselor publice ar avea sens.

O emisiune foarte bună

Printre toate, o producție care, pentru mine, este cea mai interesantă pe care am văzut-o pe orice canal de la noi, atât cât mai pot și mă mai interesează să mă uit. Emisiunea se cheamă „Intrare liberă”, e difuzată de luni până vineri de la 19.00, o dezbatere pe teme culturale de actualitate. Invitații foarte bine aleși, relevanți și competenți, ideile (aproape) niciodată dintr-o singură direcție, dialoguri autentice și ne-plictisitoare, moderatorii (Marius Constantinescu și Mirela Nagat) informați și interesanți. N-o să ghiciți niciodată ce s-a discutat la TVR Cultural despre Teambuilding, sau despre tendința boicotării artiștilor ruși sau despre protestatarii care aruncă cu magiun în picturi ca să răcorească planeta. Am reușit să văd vreo 10 ediții, dar nu mi-a fost ușor, pentru că, în 2022, așteptarea televiziunii publice e ca oamenii să fie prezenți zilnic la oră fixă (e și o oră complicată, la care face copilul baie sau se pregătește de culcare, apropo) în fața televizorului, după care, discuțiile astea dispar în neant. Și nu e vorba de faptul că în TVR nu știu oamenii să urce (pe YT sau pe platforma lor proprie, săraca) emisiuni. Poate nu știați, dar TVR urcă zilnic tot felul de producții, inclusiv buletinul meteo, dar nu și emisiunea asta. Un efort admirabil, din păcate risipit.

Rămâne de văzut cât de prezent va fi TVR Cultural pe lângă (măcar) marile festivaluri de la noi: Filit, Tiff, FNT, Enescu. Sau dacă se va putea adresa mai adecvat publicului din 2022. Sau dacă vor înțelege că locul producțiilor lor nu mai e exclusiv și nici măcar în primul rând în televizor. De ziua culturii, o să le spun la mulți ani. M-aș bucura să le iasă; o să vedem.” a scris Vaman.

Cosmin Vaman este chitarist, vocalist și compozitor al trupei Spam, care are succes și cântă la majoritatea festivalurilor de folk din țară dar și în cluburi sau concerte separate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *