În premieră la Cluj-Napoca a avut loc o expoziție în 3D, intitulată „Stereofotografii din Primul Război Mondial”, expoziţie organizată de Muzeul Naţional al Ungariei, la sediul Muzeului Naţional de Istorie a Transilvaniei (MNIT). Aceasta poate fi vizitată în perioada 20 martie- 30 mai 2018, începând cu ora 10.00 la sediul MNIT.
Expoziţia prezintă fotografii tridimensionale, stereotopice, reamintindu-ne vizual realitatea de odinioară. Fiecare imagine are la origine un clişeu stereo şi prezintă momente din Primul Război Mondial. Această tehnică fotografică specială se realizează din două unghiuri diferite ale aceluiaşi subiect, asemenea ochiului uman, astfel încat să redea ideea de realitate. În zilele noastre, datorită tehnologiei avansate de care avem parte, fotografiile realizate în primele decenii ale secolului al XX-lea, pot fi vizualizate fără ajutorul unui stereoscop ci doar cu o pereche de ochelari cu lentile de culori primare, mai exact roşu şi albastru.
Fotografiile au fost selectate din patru colecţii din Arhiva de Fotografie a Muzeului Naţional al Ungariei şi din Arhiva de Fotografie al Institutului şi Muzeul de Istorie Militară Maghiară. Expoziţia prezintă aproximativ 100 de fotografii din seria cu tema”Război Mondial 1914-16”, selectate din circa 300 de fotografii a firmei americane Keystone View Company din anul 1923, precum si din lucrările unor fotografi particulari ai vremii.
Fotografiile alese redau foarte clar sentimentele trăite de catre soldaţi pe frontul de luptă, suferinţa celor dragi, viaţa acestora, condiţiile în care erau trataţi, câmpurile de luptă, mişcările de trupe. Alături de aceste imagini, muzeul ne-a mai pus la dispoziţie arme precum şi accesorii militare din Primul Război Mondial.
Punctul de vedere al Antantei: „Propaganda vizuală a Antantei este reprezentată de cele 300 de imagini stereoscopice lansate în 1923 de către Keystoe View Company. Firma a fost înfiinţată în 1892 în SUA şi s-a specializat în producerea fotografiilor stereotopice, respectiv multiplicarea şi difuzarea acestor. Între anii 1915- 1923 firma a lansat 8 serii prezentând Marele Război.
Având în vedere că înainte de intrarea în conflagrație nu se permiteau prezenţa fotografiilor americane pe câmpurile de luptă europene, firma a cumpărat imagini stereoscopice de la diferite firme americane, respectiv de la organizaţii de propagandă britanice şi franceze, în vederea extinderii şi a ridicării calităţii accestor serii. ”
Text și foto de Karina Brodi, student, an 1 jurnalism, UBB
Editor Tiberiu Fărcaș, jurnalist clujulcultural.ro