Noaptea Muzeelor la Cluj, între protest şi afluenţă de public

Esenţial Vizual

Noaptea Muzeelor, ediţia 2015, a scos din nou clujenii din casă, măcar odată pe an. Muzeele şi-au pus straie de sărbătoare şi au pregătit expoziţii, concerte, târguri de meşteşugari. Intrarea a fost gratuită sau la preţuri modice, 2 lei de exemplu ca să vezi expoziţia de gravuri al lui Albrecht Durer. Iar clujenii au venit sâmbătă seara în număr mare, fiind arhiplin la Muzeul de Artă, la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, la Colecţia de Istorie a Farmaciei sau la Bastionul Croitorilor.

Muzeu
Clujeni la Noaptea Muzeelor, la Muzeul Etnografic

Faţă de alţi ani însă, ediţia 2015 a fost o ediţie a PROTESTULUI. Unul iniţiat de Rețeaua Națională a Muzeelor din România, care l-a propus tuturor muzeelor din țară, membre sau încă neafiliate la organizație. Nu a fost însă un protest obișnuit, ci unul subtil și inedit, consecință a unui fenomen dramatic care a dinamitat comunitatea muzeală și patrimoniul său cultural.

Despre ce este vorba?

„În ultimii 10 ani, peste 120 de sedii unde funcționează muzee de tot felul și zeci de mii de piese din colecțiile mai multor astfel de muzee sunt gata retrocedate sau aflate în curs de retrocedare. Pentru toate acestea nu sunt identificate încă soluții alternative de funcționare, situație unică în Europa și poate chiar în lume. Muzeele nu mai înseamnă nimic pentru că ele nu au fost considerate niciodată cu adevărat importante, utile societății, vectori de dezvoltare comunitară, o investiție sigură. Dar ele pot fi toate acestea dacă sunt ajutate. Nu ieșim la război, ci întindem o mână autorităților statului pentru a înțelege gravitatea și amploarea fenomenului. Așa poate ne vom pune la aceeași masa pentru a găsi soluțiile potrivite, chiar dacă pentru asta va trebui să îi convingem sub o formă mai tranșantă.
Așadar, fiecare muzeu care dorește să se alăture protestului este rugat să își aleagă un obiect reprezentativ din colecția deținută pe care în seara evenimentului să îl acopere cu o pânză neagră. Această formă de protest, care va însoți întreaga campanie de promovare a Nopții Muzeelor 2015, îi va atenționa pe vizitatori că este foarte probabil ca în curând acel obiect să nu mai poată fi admirat din cauza ritmului cu care dispar muzeele și colecțiile muzeale în România.
Protestul este primul de acest gen din seria de acțiuni strategice ale Rețelei Naționale a Muzeelor din România cu privire la starea patrimoniului muzeal național”, au informat la timpul potrivit organizatorii pe siteul evenimentului.

Protest 2

Astfel, Muzeul Farmaciei a ascuns ieri Pulvis Mumiae, cel mai cunoscut, cel mai scump, cel mai longeviv, dar şi cel mai neştiinţific ingredient farmaceutic al tuturor timpurilor. Restul expoziţiilor vor fi deschise.

La  Muzeul  Naţional de Istorie al Transilvaniei au fost acoperite monedele de tip „Koson”, expuse în cadrul expoziţiei temporare Sarmisegetusa Regia.

La Muzeul de Artă a fost „ascunsă” o pictură celebră, Castelul de la Uioara (1791), care este una dintre lucrările de referinţă în cadrul propriului patrimoniu. Autorul acestei lucrări, artistul Joseph Neuhauser face parte dintr-o reputată familie de pictori de origine vieneză, a cărei contribuţie majoră este introducerea peisajului printre genurile picturii laice de şevalet din Transilvania.

La Muzeul Etnografic al Transilvaniei a acoperit una din lucrările reprezentative, o colecție de ceramică habană.

Toate acestea au fost ascunse cu o pânză neagră însoţită de un afiş pe care se puteau citi motivele protestului.

Înghesuială la Muzeul de Artă

Pentru ediţia din 2015 a evenimentului Noaptea Muzeelor, Muzeul de Artă Cluj-Napoca a pregătit un program special, intitulat O noapte la Palat, cu concerte de jazz, expoziţii şi fotografii de patrimoniu”Programul serii a constat într-o suită de activităţi culturale şi de divertisment, expoziţie de fotografie şi concerte de jazz.

Muzeul a fost practic luat cu asalt de clujenii doritori să facă un tur prin fostul sediu al guvernatorului Transilvaniei, Palatul Bánffy, sediul Muzeului. De la ora 20.00 până la 01.00 a fost arhiplin la Muzeul de Artă de curioşi.

Începând cu ora 20:00, publicul a putut să admire expoziţia Clujul în imagini şi fotografii de patrimoniu,deschisă special cu ocazia Festivalului European Noaptea Muzeelor şi în directă legătură cu ideea de protest, care, prin această expoziţie, accentuează asupra valorii unui patrimoniu arhitectural şi fotografic de excepţie. Clujul în imagini şi fotografii de patrimoniu a inclus câţiva dintre fotografii reprezentativi pentru valorificarea patrimoniului clujean.

Începând cu ora 20:30 a  concertat formaţia Jump, care face parte din Ansamblul Studenţesc Jazz Napocensis, sub coordonarea domnului profesor Ştefan Vannay, organizatorul Festivalului Internaţional Studenţesc Jazz Napocensis. Repertoriul Jump include stilurile swing, bebop şi jazz-rock. Formată în 1998, formaţia a participat la peste 120 de concerte, la numeroase festivaluri şi concursuri, câştigând de două ori Concursul Debutanţilor în Jazz.

În continuare, publicul a urmărit un spectacol inedit, oferit de chitaristul Cristian Ciceu. Concertele sale solo propun o interacţiune dintre chitara electrică şi o serie de obiecte banale din spaţiul cotidian (cleme de rufe, bucăţi de lemn, fâşii de hârtie), totul trecut prin filtrul efectelor electronice. Structurile sonore astfel rezultate sunt în mare parte improvizate, cu un accent pus pe texturi cinematice care propun o lectură minimalistă a jazz-ului contemporan. Cristian Ciceu este membru fondator Junetrip, cu care are la activ un CD (Aimna, 2013 Soft Records).

Seara a continuat cu spectacolul saxofonistului Alex Munte. Experienţa sa muzicală la Bassblockflöte de la începuturile carierei a contribuit decisiv la felul original în care percepe sunetul saxofonului tenor. În anul 2013 a participat la „Festivalul International de Jazz” de la Sibiu, unde i se decernează titlul de „Best Instrumentalist Award”. Împreună cu Ana Munteanu – voce – și  Șerban Roman – text –, formează un trio de jazz-poetry. Alex Munte îşi canalizează interesele mai cu seamă în jurul improvizației și free jazz-ului.

Artă şi…gulyas

La Muzeul Etnografic vizitatorii au fost aşteptaţi cu bucate tradiţionale în cadrul unui târg, inclusiv cu un gulyas de zile mari. Organizatorii au pregătit şi un concert inedit, de acordeon clasic intitulat, „De la baroc la contemporan”,  susţinut de Pietro Roffi, muzician italian care a concertat prima oară la Cluj.

 

MUZEUL 4
Babgulyas la Noaptea Muzeelor
Muzeu 2
Lume multă la Muzeul Etnografic la Noaptea Muzeelor

 

 

1 thought on “Noaptea Muzeelor la Cluj, între protest şi afluenţă de public

  1. Domnilor,
    Am intreprins toate masurile pentru ca la Expozitia de gravuri Albrecht Durer [Muzeul Etnografic] sa fie expusa si „Melancolia II”, nepublicata in albume, neexpusa la expozitii.
    Partea interesanta e ca dl.Thomas Emmerling nici macar nu catadicseste sa comenteze faptul ca „Melancolia I” ARE PERECHE.
    O puteti vedea pe http://www.summainfo.ro, putin descrisa in „Clubul Inorogilor”…Si o utilizez pe Facebook ca poza de profil.
    Partea mai „hazlie” a povestii „Melancoliei II” e ca profesorul de matematica Robbert Dijkgraaf [Amsterdam,Princeton] si-a compus teza de doctorat tocmai din asta…In timp ce criticii de arta dorm pe ei.
    Cu stima,
    Gy.T

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *