Integrala Cătălin Mitulescu, la „Noaptea Albă a Filmului Românesc”

A 7-a Esenţial

„Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată în februarie unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internaţional şi TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

„Noaptea Albă” va debuta, de la ora 21:30, cu un interviu-portret al cineastului, realizat de producătoarea Claudia Nedelcu Duca, urmat, de ora 22:00, de filmul „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii” (2006). Filmul „Trafic” (2004) va fi difuzat de la ora 23:50, „Loverboy” (2011), ora 0:10. De la ora 1:50, „Noaptea Albă” continuă cu „Bucureşti-Wien ora 8:15” (2000), „Dincolo de calea ferată” (2016), ora 2:05, scurtmetrajul „17 minute întârziere” (2002), ora 3:35 şi filmul „Heidi” (2019), ora 3:45.

Deţinător al unui palmares impresionant, la 20 de ani Cătălin Mitulescu are experienţa emigrării. Perioada va devenit mai târziu o sursă de inspiraţie pentru regizor care, revenit în România după cinci ani, îşi urmează visul.

Talentul său îi va aduce premii importante pentru mai multe producţii. În 2004, primea Palme dÓr pentru „Trafic”, urmând ca în 2011, filmul „Loverboy” să-i aducă premiul „Un Certain Regard la Festivalul de Film de la Cannes. Ca scenarist, a realizat textele peliculelor „La amiază” (1997), „Bucureşti-Wien, ora 8.15″ (2000), „17 minute întârziere” (2002), „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii” (2006) şi „O zi bună de plajă”, premiat cu Ursul de Aur la Berlin.

„La Universitatea Ecologică, înainte să intru la ATF, am făcut două filmuleţe şi au fost OK. Mi s-au părut cam puerile, dar nu au fost un eşec complet. În şcoală am făcut filmul pe reversibil, am filmat la mine în Colentina, prin cimitir şi pe gârlă şi le-a plăcut, a fost o reacţie bună. Am crescut încet. Am început să am încredere în mine treptat. Dar cea mai tare experienţă a fost la CineMAiubit cu Bucureşti, Viena 8:15. Acolo chiar am simţit că am făcut un film. Montând filmul pe peliculă, văzându-l în şcoală, aveam tot felul de îndoieli: mi se păreau că merg prea repede, voiam să mai tai… În momentul în care am fost în sala plină şi a început filmul, mi s-a părut… wow!, “filmul ăsta chiar curge bine, chiar spune povestea”. Am reuşit să mă detaşez. A fost un moment foarte important pentru mine la CineMAiubit, la Sala Studio”, spune regizorul în interviul acordat Claudiei Nedelcu Duca pentru „Noaptea Albă a Filmului Românesc”.

Despre experienţa sa la Festivalul de Film de la Cannes, întâlnirea cu regizorul Nikita Mihalkov, care i-a înmânat premiul, dar şi despre presiunea impusă de trofeul Palme d’Or, obţinut pentru lungmetrajul „Trafic”, regizorul Cătălin Mitulescu spune: „Eram pregătit când am lua premiul. A venit într-un moment în care eu deja aveam coproducători pentru filmul meu de debut. Acum, dacă mă întrebi, mi se pare că m-am grăbit puţin, dar aveam şi eu ritmul meu atunci. Făcusem două scurte care fuseseră la Cannes şi deja eram în discuţii cu Wim Wenders, cu Scorsese…, faptul ca am luat Palme d’Or se rezuma la “Bravo! Felicitări!” Am avut noroc să mă felicite Wim Wenders. Aveam o întâlnire cu el şi era supărat că nu i-au luat un film atunci şi eu intrasem cu Trafic în competiţie. A venit într-un moment în care eram pregătit cu lungmetrajul. Poate că a deschis nişte posibilităţi de finanţări în plus, dar nu a schimbat foarte mult premiul pentru mine. A fost un Cannes foarte frumos atunci, în 2004, cu Mihalkov ….a fost foarte frumos”, a adăugat cineastul.

Producţii difuzate la „Noaptea Albă a Filmului Românesc” în luna februarie:

Ora 22:00 „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii” (2006)
Scenariul: Cătălin Mitulescu, Andreea Vălean
Distribuţie: Dorotheea Petre, Timotei Duma
„Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii” relatează viaţa unei familii cu doi copii în ultimul an al regimului comunist (1989). Eva, fratele ei mai mic Lalalilu si parinţii lor locuiesc intr-un cartier mărginaş al Bucureştiului. Lalilu are 7 ani si o adora pe sora sa, care are 17 ani si este pentru prima dată îndrăgostită. Viaţa Evei se schimbă în ziua în care ea şi iubitul ei, Alexandru, sparg în şcoală, din greşeală, bustul lui Ceauşescu. Sunt prinşi şi li se cere să îşi facă autocritica în faţa adunării şcolare. Obligat de tatăl său, Alexandru se umileşte şi scapă. Eva refuză, este exmatriculată şi transferată la o şcoală profesională de la periferia oraşului. Îl părăseşte pe Alexandru si, împreună cu Andrei, pune la cale un plan să fugă din România şi să treacă Dunărea înnot. Martor al plecării celor doi, Lalilu ia decizia vieţii sale. Pentru rolul din „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii”, Dorotheea Petre a primit la Cannes 2006, premiul de intrerpretare feminina a sectiunii „Un certain regard”.
În 2005 proiectul a câştigat premiul NHK/Sundance pentru Cel mai bun proiect European, o distincţie remarcabilă acordată de celebrul festival american condus de Robert Redford.

Ora 23:50 „Trafic” (2004)
Gen film: Scurtmetraj
Scenariul: Cătălin Mitulescu, Andreea Valean
Distribuţie: Bogdan Dumitrache, Maria Dinulescu, Andi Vasluianu
Blocat în trafic, pe drumul spre o întâlnire de afaceri, Tudor are o pauză de 20 de minute. Timp suficient ca să invite o fată la cafea, să vorbească despre fiica sa şi să facă o fotografie. „Trafic” descrie un scurt moment caracterisitic vieţii urbane şi vieţii de familie, dar şi decizia rapidă a unui om de a scăpa, dar numai pentru o clipă. Scurtmetrajul a obţinut Palme d´Or la Cannes, în 2004.

Ora 0:10 „Loverboy” (2011).
Scenariul: Cătălin Mitulescu, Bianca Oana, Bogdan Mustaţă
Distribuţie: George Piştereanu, Ada Condeescu, Ion Besoiu, Clara Vodă
Acţiunea filmului „Loverboy” se petrece în judeţul Constanţa, unde Luca, un tânăr de 20 de ani, este loverboy, ceea ce în jargonul poliţiei desemnează tinerii care fac mai întâi fete să se îndrăgostească de ei, pentru a le plasa unor reţele de prostituţie. Necomunicativ, Luca locuieşte într-o cocioabă, lângă un restaurant-bar, al doamnei Savu şi are un bunic paralizat, pe care îl vizitează ocazional. Când o întâlneşte pe frumoasa şi exuberanta Veli, Luca se îndrăgosteşte…. Veli fuge de-acasă în patul lui Luca, dar prima dragoste n-a fost niciodată mai periculoasă. Film realist, „Loverboy” nu vorbeşte doar despre prostituţie, ci mai ales despre manipulare sentimentelor.
Filmul se bazeayă pe fapte reale, acţiunea şi fundalul prezentând circumstanţele sociale în care ia naştere prostituţia. Premiera filmului a avut loc în 2011, la Festivalul de la Cannes, în cadrul secţiunii „Un certain Regard”.

Ora 1:50 „Bucureşti-Wien ora 8:15″ (2000)
Gen film: Scurtmetraj
Scenariul: Cătălin Mitulescu, Keraj Sokol, Doru Niţescu
Distribuţie: Andi Vasluianu, Cosmin Seleşi, Maria Dinulescu
Aflat încă în anul III de facultate, regizorul Cătălin Mitulescu înscria UNATC, pentru prima oară, în importanta competiţie „Cinefondation”, instituită de Festivalul de la Cannes pentru filmele filmele studenţeşticu cu scurt-metrajul „Bucuresti – Viena, ora 8:15”. E ora cinci dimineaţa. Niki adună tot ce are valoros în casă în timp ce soţia şi copilul sîu dorm. El pleacă în Germania. Şi-a făcut rost de un paşaport ca să muncească la negru. Pleacă împreună cu Creţu, prietenul lui din copilărie, sperând că împreună le va fi mai uşor. Drumul se dovedeşte însă mai problematic decât şi-au inchipuit.

Ora 2:05 „Dincolo de calea ferată” (2016)
Scenariul: Catalin Mitulescu
Distribuţie: Alexandru Potocean, Ada Condeescu, Giada Laudicina
Povestea despre iubire, despărţire şi regăsire din filmul „Dincolo de calea ferată” este despre Radu, un tânăr plecat să muncească în Italia, care revine acasă după un an. El o găseşte pe Monica, soţia lui, total schimbată, iar copilul lor, Luca, a crescut mai mult decât se aştepta. Cuplul petrece o noapte împreună, în care încearcă să se regăsească. Timpul petrecut separat a creat neîncredere şi confuzie între cei doi, dar le dă şi posibilitatea unui nou început. Încă de la începutul revederii lor, pentru tinerii soţi despărţiţi de lunga absenţă a bărbatului plecat la muncă în Italia, nimic nu pare a fi la locul lui.

Ora 3:35 „17 minute întârziere” (2002)
Gen film: Scurtmetraj
Scenariul:Cătălin Mitulescu, Andreea Vălean
Distribuţie: Dan Bordeianu, Maria Dinulescu, Andi Vasluianu
Uneori o întârziere de 17 minute nu înseamnă nimic. Alteori poate fi fatală. Viaţa unui tânăr este în pericol din cauza a doar…17 minute. Este dimineaţa devreme, ziua lui de muncă începe cu o crimă. Totul este programat, dar un accident de maşină ciudat schimbă evenimentele. Merge la barul fostei sale iubite. Locul este gol şi liniştit. Ar vrea să se odihnească puţin…
„17 minute întârziere” a obţinut Marele Premiu şi premiile de interpretare masculină (Andrei Vasluianu) şi feminină (Maria Dinulescu) la Festivalul CINEMAIUBIT 2002 şi a fost selecţionat la Secţiunea scurt-metraj la Cannes 2002.

Ora 3:45 „Heidi” (2019)
Scenariul: Cătălin Mitulescu, Radu Aldulescu
Distribuţie: Cătălina Mihai, Gheorghe Visu, Ada Condeescu, Maria Popistaşu, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu
„Heidi” urmăreşte povestea unui poliţist în pragul pensionării care ajută o prostituată dată în urmărire. Heidi este o tânără abandonată într-o reţea de prostituţie. Pe urmele ei pornesc un poliţist bătrân şi ajutoarele lui, doi începători într-ale meseriei. „Heidi” a avut premiera mondială în cadrul selecţiei oficiale a celei de-a 25-a ediţii a Sarajevo International Film Festival. Filmul a primit 10 nominalizări la Premiile Gopo în anul 2020.

viewscnt

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *