Festivalul Stradal WonderPuck#8 a adus în centrul Clujului, timp de trei zile (6-8 august), multe și diverse activităţi de artă stradală, pentru copii, dar şi pentru publicul de peste 16 ani. Spectacolele au început de dimineața de la ora 10.00 și au ținut până în noapte, la Scena Mare şi pe Podiumul din Piaţa Unirii, în curtea Palatului Banffy, dar şi la scena 16+ de pe strada Mihail Kogălniceanu. Trupele itinerante au fost prezente în toate cele trei zile în spațiile festivalului. În Piaţa Unirii şi pe esplanadele amplaste în curtea Palatului Banffy au avut loc ateliere de lectură, IT, nutriţie, jonglerie, ţesut, de mărgele, olărit sau de creare de animăluţe din sârmă pluşată.
Capul de afiș a fost, fără îndoială, „Verne” desfășurat sâmbătă de la ora 20.00 în fața publicului care a umplut Piața Unirii. Spectacolul „Verne” al trupei spaniole Grupo Puja este un fastuos omagiu adus autorului francez de ficțiune Jules Verne. Vorbim de un autor care a început să scrie în plină revoluție industrială, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, când motoarele cu abur făceau furori, electricitatea aflată la începuturi promitea un viitor luminos, se descoperea potențialul țițeiului, cu derivatele sale, dezvoltarea metalurgiei, a științei aliajelor, prelucrarea metalelor puneau la cale o lume nouă, pe roate, și dădeau frâu liber fanteziei. Metodele de iluminat mai îndelungat al locuințelor fac să crească timpul de lectură. Așa că foiletoniștii și scriitorii de romane încep să aibă piață de desfacere și public avid.
Primul roman al lui Jules Verne, Cinci săptămâni în balon, i-a adus autorului un succes fabulous, un contract pe douăzeci de ani pentru 60 de romane. Literatura lui Verne a influențat multe generații, romanele sale nu lipsesc din listele de lecturi obligatorii nici azi. Ecranizările au urmat și fac mereu deliciul publicului larg. Lumea metalizată, cu nituri, șuruburi, arcuri și manivele, cu motoare, cu pompe hidraulice, cu cadrane, cu instrumente de măsurat dintre cele mai bizare, luând plutirea și imersiunea ca pe un mare succes, ca pe o incredibilă aventură, este redată cu grație și eleganță și în spectacolul „Verne”. Pentru desfășurarea sa s-a amplasat o fantastică mașină-animal care a fost manevrată cu ajutorul unei macarale și care a urcat dihania de metal la 40 de metri cu artiștii-atleți cu tot. „Verne” nici nu putea fi altceva decât un excelent exemplu de artă steampunk, epoca și autorul potrivindu-se mănușă pentru această abordare. Protagoniștii care au făcut acrobații, au dansat în aer în jurul straniei mașinării care se mișca în aer, au realizat o rafinată sinteză a atmosferei din romanele lui Jules Verne, din care nu au lipsit terifianții monștri, creând mister, suspans, cu curaj și artă, dublate de entuziasm și umor. Așa cum de 170 de ani romanele lui ne țin cu sufletul la gură, tot așa spectacolulul spaniolilor a ținut o piață arhiplină cu gura căscată.
„Verne” este un show anume gândit pentru spații largi, deschise, anume să fie prezentat în fața unui public numeros, astfel că și luminile, și muzica, și toată desfășurarea de forțe au fost adaptate cerințelor ridicate de genul acesta de show. Producția cutezătoare, performată la mare înălțime (la propriu, dar și artistică) s-a potrivit cum nu se poate mai bine tematic și ca realizare cu expoziţia de maşini tip Mad Max, intitulată „Scrapland by Steampunk Transilvania”, care a fost prezentă pe toată durata festivalului în piațeta de pe strada Universității. Aplauzele furtunoase și ale celor mici, și ale celor mari au fost binemeritate și de către protagoniști, și de către cei care au adus spectacolul în Piața Unirii din Cluj.
Proiectul WonderPuck este realizat de Teatrul de Păpuşi „Puck” , Asociaţia Esua şi Clubul Lions, cu sprijinul Primăriei şi Consiliului Local Cluj-Napoca, Consiliului Judeţean Cluj, Administraţiei Fondului Cultural Naţional (AFCN) şi a Ambasadei Regatului Ţărilor de Jos.
Text de Elena Gădălean
Foto dep. PR WonderPuck