Casa Tranzit a împlinit 26 de ani de la înființare. Ce evenimente a programat 

Actualitate Esenţial
În această toamnă Casa Tranzit împlinește 26 de ani de la înființare. Apărută în 1997, aceasta reprezintă primul exemplu din România în care valoarea istorică și simbolică a unei foste sinagogi este readusă în atenția publică prin crearea unui centru cultural independent. Casa Tranzit este unul dintre cele mai longevive centre culturale din România – un spațiu deschis, un loc de întâlnire, un demers colaborativ transgenerațional, un promotor al plurilingvismului și convivialității. Programul anivesar a început săptămâna trecută cu o serie de conferințe și concerte klezmer.  Continuăm celebrarea prin muzică, spectacole, mese rotunde și expoziții! 

Următoarele evenimente:

12 noiembrie, ora 20:00 | 3.2 // Concert 
de Panna Adorjáni, Zsolt Bodoki-Halmen, Láng Dániel

Program – în ordinea disparițieiAnna Virág Virág: Disociație
László Bakk-Dávid: Ostinato
Kinga Tóth: flug2023—————————— Panna Adorjáni: Ceva întotdeauna rămâne ascuns
Dániel Láng: Îngemănare
Zsolt Bodoki-Halmen: subject to change

 a nota
            ceea ce vrei să auzi,                    saua nota
            ceea ce vrei să facă ceilalți,       saua urmări
            instrucțiuni                                 și             ghidurifalduri pe o hârtie,
           semne și indicații,
                       note care se estompează odată cu trecerea timpuluidemarcații ale căilor de urmat 
          ale cursurilor de urmatobservă focusul,
          atenția, prezența,
                       lățimea și profunzimea,
                                  unghiul, saturația, liniaun ritual în timpul trecător,
care devine o serie de evenimente repetabilecăile din jurul unei structuri
o ordine mereu schimbătoare de căi, în jurul unei structurirepetabilitatea ordinii mereu schimbătoare a căilor în jurul structurilor.
un ghid pentru repetabilitatea unei ordini mereu schimbătoare de căi, în jurul unei structurinotația, așa cum devine
               un ghid pentru repetabilitatea
               a unei ordini mereu schimbătoare
               de căi în jurul unei structuristructura – fixă și rigidă
abordarea urmată – flexibilă

Programul face parte din proiectul REZONANȚE – Colaborări transnaționale în muzica contemporană. Misiunea noastră este de a promova și difuza producții muzicale contemporane regionale și internaționale.Acest proiect este co-finanţat de Fundația Communitas și Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
https://fb.me/e/P0xQE0DF
  13 noiembrie, ora 16:00 | În dialog cu Tibor Szemző // Întâlnire
Imaginea în mișcare joacă un rol central în opera lui Szemző Tibor, fiind fin împletită cu verbalitatea, sunetul vorbirii și multilingvismul.
Interesul său pentru cinematografie a fost inspirat de colaborarea sa veșnică cu artistul media Péter Forgács (fostul narator al Grupului 180) și a început cu compozițiile scrise pentru filmele lui Forgács. Szemző a început să creeze filme individuale, bazate pe muzică, în 1985, practică prezentă constant în activitatea sa. În 1986/87 a fondat Fodderbasis, un ansamblu de muzică deschisă. Proiectele grupului au fost în parte evenimente multimedia. Grupul a realizat câteva publicații referitoare filmele lui Forgács. În 1996, Szemző a lansat Laboratorul de muzică creativă Gordian Knot, care a fost activ până în 2007.
Filmul său de mare succes a fost realizat despre viața lui Sándor Kőrösi Csoma, pelerin, lingvist și tibetolog. Filmul, intitulat “Un oaspete al vieții – Alexandru Csoma de Kőrös (1999-2006)”, este un film de animație intermixat cu imagini de 8 mm. Atât filmul, cât și versiunea sa scenică sunt interpretate de actrițele Susannah York și Mari Törőcsik. Antecedentele directe ale filmului au fost “Povestea invizibilă” (1996-2000) bazat pe proza lui Béla Hamvas și “Celălalt țărm” (Japonia, 1996).  Alte piese proeminente din opera lui Szemző sunt “Tractatus”, bazat pe Tractatus Logico-Philosophicus de Ludwig Wittgenstein (1991-1995), filmul “Free Fall” (1996), “Oratoriul Free Fall” (CD, 1999) și „K „Engravings, o serie multimedia despre Franz Kafka, care acoperă ciclul de zece ani dintre 2008 și 2018.Szemző Tibor este un colaborator de lungă durată al Casei Tranzit. Cu ocazia celei de-a 26-a aniversări, l-am invitat să ne vorbească despre munca și procesul său artistic. Vă invităm călduros să veniți să-l cunoașteți.

Programul face parte din proiectul REZONANȚE – Colaborări transnaționale în muzica contemporană. Misiunea noastră este de a promova și difuza producții muzicale contemporane regionale și internaționale.Acest proiect este co-finanţat de Fundația Communitas și Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
https://fb.me/e/1zZ9rq28t
 13 noiembrie, ora 18:00 | După cum bate ceasul // Documentar 
Filmul documentar evocă istoria fostei comunități evreiești din Odorheiu Secuiesc. Evreii care s-au stabilit în oraș, în secolul al XIX-lea, au devenit vorbitori de limbă maghiară păstrând bune relații cu maghiarii din Tranisilvania chiar și după Trianon. În prezent nu mai trăiește nici un evreu în localitate. Majoritatea supraviețuitorilor Holocaustului au părăsit Transilvania, mutându-se în Israel. Tragedia care a pus capăt unei perioade de peste un secol de conviețuire pașnică a rămas complet necunoscută locuitorilor actuali din Odorheiu Secuiesc, iar realizatorii filmului documentar și-au pus în gând să schimbe acest lucru.
https://fb.me/e/1vGdiahTL

15 noiembrie, ora 20:00 | Vârtejul – Oratoriu // Concert cinematic
de Tibor Szemző și Péter ForgácsLucrând în tandem, Tibor Szemző și Péter Forgács ne prezintă de mult timp documentele unei lumi pierdute. „Istoria lor privată” este, de fapt, foarte publică: puține evenimente sau imagini nu permit identificarea cu sine, cu proprii strămoși, cu fotografii de familie, cu amintiri sau povești nescrise. Ceea ce este adevărat referitor la imagini este valabil și în ceea ce privește sunetul: muzica generează, și concret, și la distanță, dar în toate cazurile, sentimentul unui „object trouvé”. Estetica nu este determinată atât de mult de intenție, ci mai degrabă de eforturile comune ale publicului și ale creatorului care asigură condițiile de receptare. Numai în acest fel poate fi privită în convenție de film o asemenea intimitate care ar părea nepotrivită chiar și pentru o companie privată a celor mai apropiați prieteni; și numai în acest fel poate deveni muzică ceva care nu ar rezista niciodată la a fi tipărit (László Vidovszky).Compania Nodul gordian
Ildi Fodor – voce feminină
Laca Kéringer – voce masculină
Péter Forgács – film, narațiune
Tibor Szemző – dirijorVârtejul  / Saga PETŐ 
În timp ce toți evreii au dispărut din Europa ocupată de naziști, comunitatea evreiască maghiară era încă intactă chiar și la începutul primăverii anului 1944. Ce s-a întâmplat cu evreii maghiari într-o țară care a fost un aliat apropiat al celui de-al treilea Reich încă de la începutul războiului? Această poveste a fost deja spusă în mai multe moduri. Se pot auzi mărturisirile dureroase ale marșurilor morții ale unor oameni nevinovați și se pot vedea mii de metri de imagini cinematografice provocatoare ale științei naziste și ale sistemului birocratic de omucidere în masă.Holocaustul maghiar – o saga de istorie privată – este recitată de Oratoriul Vârtejul.
Cum s-a întâmplat?
Cum au căzut, cum au căzut și / sau cum au intrat?
Gravitatea.
Cum se pot suprima semnele înfricoșătoare ale unor dovezi amenințătoare?
O erodare lentă a securității, evenimente imprevizibile și speranțe, până la ultima.
Înțelegi Legea evreiască maghiară, dacă vocea „îngerilor” ți le recită la ureche?
Filmele de familie ale domnului György Pető sunt sursele magice ale Oratoriului Vârtejul. Imaginile sunt înregistrate de la sfârșitul anilor treizeci până în anii șaizeci, iar filmele originale sunt păstrate de Arhivele Private Photo & Film Archives, Budapesta. Domnul Pető a fost un violonist talentat, un bancher – om de afaceri cu loterii de clasă în orașul Szeged din sudul Ungariei. A supraviețuit munca forțată evreiască și lagărul sovietic de prizonieri de război.
După ce s-a întors în 1946, a trebuit să afle că mulți dintre membrii familiei sale – inclusiv mama, fiul și fratele său – au fost uciși. După războiul brutal, toate proprietățile sale au fost confiscate, de data aceasta de către regimul comunist în 1949. A fugit cu familia sa la Budapesta și s-a stabilit ca violist la Teatrul de Operetă din Budapesta. Textul Oratoriului „Vârtejul” se bazează pe amintirile familiei Pető, pe documente istorice și pe legile evreiești maghiare intrate în vigoare între 1938-1944. Oratoriul concertului live urmează filmul creat de autori.Reprezentații publice anterioare ale Oratoriului Vârtejul.
25-26 iulie 1999 Szeged, Ungaria, clădirea Sinagogii Vechi (în limba maghiară)
3 octombrie 1999 Nagykanizsa, Ungaria, clădirea Sinagogii Vechi (în limba maghiară)
21 octombrie 1999 Budapesta, Ungaria, clădirea Sinagogii Páva utca (în limba maghiară)
21 mai 2000 Cluj / Kolozsvár, România, Casa Tranzit, în clădirea fostei Sinagogi Poalei Tzedek (maghiară)
23 iulie 2000. San Francisco, Teatrul Castro, în cadrul Festivalului de film evreiesc SF (engleză)
29 iulie 2000. Berkeley, CA. UC Theatre, în cadrul Festivalului de film evreiesc SF (engleză)
17-18 august 2000 Zuerich, Elveția, Theaterspektakel, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru (engleză)
30 septembrie 2000 Samorin, Slovacia, clădirea Sinagogii Vechi (maghiară)
12 septembrie 2001 Budapesta, Institutul Goethe (germană)
15 septembrie 2001 München, Goethe Forum (germană)
17 septembrie 2002 Los Angeles, Muzeul Getty (engleză)
28 mai 2003 Budapesta, O barcă 38 pe Dunăre (maghiară)
1 februarie 2004 Stockholm, Hörsalen Kulturhuset (engleză)
29 aprilie 2004 Budapesta, O barcă 38 pe Dunăre (maghiară)
25 mai 2004 Budapesta, Műcsarnok (maghiară)
30 noiembrie 2004 Budapesta, Centrul Memorial al Holocaustului (maghiară)
10 noiembrie 2007 Amsterdam, Pakhuis de Zwijger (engleză)
https://fb.me/e/3ECLP1oAn

16 noiembrie, ora 18:00 | Casa Tranzit Ház / House 26. // Retrospectivă:  
Documente vizuale din istoria Casei TranzitPe parcursul celor 26 de ani de istorie a Casei Tranzit, au fost realizate numeroase înregistrări documentare și compilații reprezentative. În încheierea  Zilelor Tranzit din acest an, vom proiecta o selecție de eseuri video incluzând un nou scurt documentar bazat pe materialele extrase din Arhiva Casei Tranzit, arhivă ce conține sute de ore de material brut, precum și pe materiale recente. 
Împreună ne reamintim și celebrăm motivele pentru care suntem încă aici.

Evenimentul face parte din segmentul Zilelor Tranzit – Retrospectivă XXVI, co-finanțat de Departamentul pentru Relații Interetnice (DRI).
https://fb.me/e/1xm2xr128

Intrarea este gratuită, dar puteți sprijini Casa tranzit cumpărând un bilet de susținere:
https://eventbook.ro/hall/casa-tranzit-cluj-napoca sau alăturându-te susținătorilor Patreon: patreon.com/user?u=36441337 Casa Tranzit se numără printre pionierii mișcării independente, fiind unul dintre cele mai longevive centre culturale din România – un spațiu deschis, un loc de întâlnire, un demers colaborativ transgenerațional, un promotor al plurilingvismului și convivialității. Reziliența acestui spațiu se datorează celor mulți care au contribuit pe parcursul a 26 de ani cu muncă, idei, grijă și resurse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *