Mai avem mult de lucru pentru a atinge visul de a deveni Cluj 2021 Capitală Culturală Europeană, este concluzia finală a proiectului Cxj, anunţată astăzi, într-o conferinţă de presă ,de blogerii implicaţi în proiect şi de conducerea Asociaţiei 2021 Cluj Capitală Europeană.
#CJX a fost un proiect venit din partea comunității bloggerilor clujeni, pentru susținerea candidaturii Clujului la titlul „Capitală Culturală Europeană 2021”, prin promovarea orașului ca destinație turistică, oraș Capitală Europeană a Tineretului 2015 și ca posibilă viitoare Capitală Culturală Europeană.
Ne-am propus să ajungem în 16 orașe, foste, actuale și viitoare Capitale Culturale Europene. Am dorisă aflăm ce înseamnă pentru fiecare dintre aceste orașe candidatura sau titlul european – ce transformări aduce în viața locuitorilor, cum se dezvoltă scena culturală locală, și ce schimbări s-au produs în înfățișarea și infrastructura orașului. Ne-am întâlnit cu membri ai echipelor care au organizat evenimentele din cadrul Capitalei Culturale Europene și am stat de vorbă , în stradă, în parcuri și în cafenele, cu oamenii orașului, să aflăm experiența lor legată de candidatura și desfășurarea Capitalei Culturale Europene. In același timp, am avut șansa de a promova Clujul peste tot pe unde am poposit și de a pune Clujul pe harta Capitalelor Culturale Europene!
Călătoria noastră a durat o lună (22 iunie – 28 iulie) include 16 orașe din 16 țări și a fost documentată, pas cu pas, pe site-ul cjx.ro”, au spus bloggerii Dan Ciulea şi Gabriel Aldea dar şi Cristi Grindean, care a fost invitat in proiect.
Proiectul a costat 8000 de euro.
„Ne-a venit ideea anul trecut, să ne implicăm activ, să sprijinim acest proiect. Ne-au ajutat cei de la TNT Express. Initial a trebuit sa mergem noi doi dar am fost patru pînă la urmă. Am făcut 10.000 km, 6 zboruri, am calatorit 36 de zile, 80 de articole şi am filmat 100 giga. Am interacţionat cu 100 de persoane. Oamenii au reactionat mai bine la numele de Transilvania decat la Cluj. Sunt multe situatii de care ne putem lovi, de care trebuie sa tinem seama in lupta pentru acest titlu”, au spus iniţiatorii.
În Slovenia a căzut guvernul din cauza proiectului de capitală Culturală!
Problema cea mai mare identificată de cei patru bloggeri a fost implicarea nefastă a politicului.
„Când intră politicul şi vrea să facă ce doreşte ni se pare cel mai nociv lucru ce a reieşit din călătoria noastră. Aşa e în Ungaria, Slovenia, Cehia. La Maribor, Slovenia, a căzut primarul şi apoi guvernul, din cauza proiectului, primarul fiind acuzat de coruptie!”, au spus bloggerii.
„La Riga e invers, sau în Essen. In Essen presa a spus că dacă intervine politicul nu mediatizează şi atunci a ieşi bine”, au mai spus aceştia.
Unii oficiali din oraşele vizitate au fost deschişi dar unele întâlniri au căzut, au povestit cei patru.
„Au plecat oamenii în concedii şi nu ne-au anunţat. Dar în general au decurs bine întâlnirile, au fost importante”.
Oraşul preferat al lui Dan Ciulea este Linz din Austria, „datorită transformării lui din cauza proiectului, au colaborat bine cu Ministerul de resort, s-au alocat bugete şi pentru după”.
„Mi-a mi-a plăcut San Sebastian din Spania, vor fi in 2016 capitală. Vor reface un galion cu tehnica timpului si vor pleca intr-o calatorie de promovare” , a povestit şi Gabi Aldea.
Intrebat cum i s-a părut acest proiect de susţinere a candidaturii Clujului, Florin Moroşanu, directorul executiv al asociaţiei a spus: „mi-a fost frică. Acum rezultatul mi se par fantastic. Au adus oamenii materiale extraordinare. Multă muncă depusă, articole multe scrise, 100. Au adus multă informaţie, care nu e publică, ţine de bucătăria internă a organizării”
Grindean: Suntem încă departe
Cunoscutul om de PR şi publicitate, Cristi Grindean, o figură a Clujului, care a fost cooptat ca invitat în proiect a spus „că s-a făcut un networking european foarte puternic. Deocamdată noi la Cluj suntem la început, dar asta se face la un nivel înalt, trebuie dezvoltată informaţia. La Cluj suntem foarte la început. De abia începem să ne naştem, trebuie să ştim ce ne propunem, ce vrem să facem cu Cluj Capitală. Trebuie să avem un fir roşu, trebuie să credem că putem fi, să tragem la aceaşi căruţă. Toţi”.
15.000 de euro atraşi de Asociaţie
Moroşanu a făcut publice sumele atrase de la firme. 15.000 de euro şi 55.000 euro de la primărie. In septembrie mai anuntăm, sper o surpriza faina”, a spus el.
La conferinţă au fost prezenţi reprezentanti ai sponsorilor Ursus, Carpati si Cosm Fan.
„E foarte important pentru Cluj câştigarea proiectului. Ne ajuta efectiv economic daca orasul va castiga. M-am oferit sa ajut, cu putin, cu mult, cu cat putem, pentru ca situatia noastra nu e spectaculoasa. Orasul nostru merita sa faca saltul. Am 150 de angajati si nu am nici un beneficiu de la stat. Nu am fost ajutat si poate asa ne vor ajuta autoritatile. E o oportunitate sa vada autoritatile ca ne implicam in proiect, poate asa ne ajuta” a spus patronul Cofetariei Carpati, Calin Hossu.
„Suntem parteneri vechi. Credem in proiect. Sper sa ne bucuram in timp de succesul sau. Contam si pe alti parteneri. E o industrie legată de student la Cluj, deci asteptam universitatile ma aproape”, a spus Dan Toader de la Ursus.
„Si noi am cam fost ignorati. Ma bucur ca facem parte din acest proiect. 3-4 firme mici la nivelul nostru impreuna si ajungem la nivelul Nokia. Noi aici am crescut, aici ne-am dezvoltat, si aici ramanem. Sunt firme clujene care s-ar bucura sa vina in proiect. Proiectul pare apolitic, asta mi-a placut, de aceea am intrat”, a spus si reprezentantul carmangeriei CosmFan, Cosmin Moldovan .
Concluzia intalnirii a tras-o directorul executiv Florin Moroşanu:
„Abordarea acestui demers este unică în ţară şi este anevoioasă. Când ne vom întâlni cu juriul va conta mult această implicare a firmelor private in proiect. E criteriu in condiţiile de candidatură. Nimeni nu a mai făcut asta dintre oraşele candidate. Noi putem dovedi şi va conta”.