Festivalul Temps d’Images pune focusul pe subiecte sociale fragile, prin spectacole inedite

Special Vizual
Festivalul Temps d’Images propune pentru cea de-a opta ediţie cu o nouă tema, Corp Comun. Artistul asociat al ediţiei este Alexandra Pirici. Între 7-14 noiembrie clujenii vor avea parte de un festival special, cu 19 spectacole de teatru, dans sau performance, două lansări de carte şi una de revistă, o proiecţie de film şi o instalaţie, un concert şi numeroase întâlniri şi discuţii cu publicul şi artiştii invitaţi. 
Diferite contexte sociale din România şi nu numai, egalitatea între sexe, homofobia, lipsa de libertate a artistului şi subiectele date la o parte îşi fac uşor locul în cea de-a VIII-a ediţie a Festivalului Temps d’Images, prin piese de teatru şi performance-uri care aduc în vizor aceste probleme, într-un mod care va încânta publicul.
„Sunt, în spaţiul mainstream, reprezentate insuficient aceste subiecte. Cred că e de datoria noastră să le aducem în discuţie, să le facem un pic mai vizibile în spaţiul public, să devină subiecte din nonsubiecte, să depăşim un pic nişa în care ele sunt subiecte importante. Practic, aşa ca prim sart, toate au legătură cu corpul, fie că e vorba de corpul feminin sau masculin sau relaţia dintre ele. Principalul fir roşu e tocmai această nevoie de a pune un focus pe anumite subiecte care riscă să treacă neglijate şi să rămână o înţelegere redusă asupra lor, şi care mai degrabă provoacă frică sau rejectare, decât înţelegere şi toleranţă”, spune Miki Branişte, directorul festivalului Temps D’Images.
DSC_1714
Miki Branişte, directorul festivalului Temps D’Images (dreapta)
Ce înseamnă să lucrezi în colective de artişti în care ideile reprezintă un bun comun, iar auctorialitatea individuală nu mai este vizibilă în sine? Cum gestionăm apartenenţa la un grup, solidaritatea şi integrarea în raport cu nevoia păstrării propriei individualităţi şi a propriei voci creative? Avem nevoie de un corp comun pentru a ne face vocea auzită, individual şi colectiv? Sau avem nevoie de eroi, de personalităţi izolate care să ne reprezinte? A face corp comun şi bunurile comune sunt ele o ficţiune? Acestea sunt câteva dintre semnele de întrebare pe care le ridică organizatorii.
Răspunsul vine prin paleta largă de evenimente ce vor avea loc în cele opt zile de festival, printre care şi premiera românească a piesei Pulverizare de Alexandra Badea (regia Frédéric Fisbach), despre globalizarea dezumanizantă a muncii, lectura piesei Căpcăuni de Yann Verburgh, Staff, un performance de Andreea David şi Ingrid Berger, Ghinga, o dramatizare a romanului lui Dan Coman şi Nud de femeie brunetă, un performance de aceeaşi Andreea David. De asemenea, Festivalul va găzdui proiecţia filmului Martei Popivoda (Serbia), How Ideology Moved Our Collective Body şi două lansări de carte: Fraierilor, o carte despre implicare civică şi despre modul în care cultura poate genera schimbări majore de mentalităţi, a activistului anti – RMGC Mihai Goţiu şi Sfîrşitul regiei, începutul creaţiei colective în teatrul european, o antologie de eseuri coordonată de Iulia Popovici.  De asemenea  va avea loc Balansé, spectacol de dans ce reia istorii ale mişcării în corpul singular al coregrafei-performer Agnès Dru, performance-ul de animaţie al artistului vizual Ciprian Mureşan, Untitled şi multe alte happeninguri.
temps d'images 8 poster 50x70cm curbe
Artist asociat şi producţii de teatru independent importante!
Artistul asociat al festivalului Temps d’Images în 2015 este Alexandra Pirici, artistă care lucrează nedisciplinat, între coregrafie, arte vizuale și muzică. În 2013, a semnat împreună cu Manuel Pelmuș acțiunea continuă O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneția, iar lucrările ei au fost prezentate în contexte ca Van Abbemuseum, Centre Pompidou, Manifesta 10, Hebbel am Uffer etc. În cadrul festivalului, Alexandra Pirici prezintă Instrumente delicate manipulate cu grijă, o acțiune continuă co-produsă de imagetanz/brut Viena și Centrul Național al Dansului București, în care se întâlnesc preocupările artistei pentru memoria individuală ca arhivă subiectivă și readucerea artei muzeificate la o dimensiune uman-corporală, și un concert, sub numele Adda Kaleh.
Festivalul cuprinde, ca în fiecare an, şi Platforma Independentă de Artele Spectacolului (12 – 14 noiembrie)cadru în care publicul clujean va avea ocazia să descopere cele mai recente şi reprezentative producţii de teatru şi dans contemporan din scena independentă românească. 
Ediţia din acest an are cel mai mic buget de până acum, aproximativ 35.000 de euro, însă este posibilă datorită finanţatorilor şi partenerilor festivalului, precum şi contribuţiilor donatorilor din campania de crowdfunding, lansată de echipa Temps d’Images în luna septembrie. 76 de donatori au susţinut campania desfăşurată timp de o lună, care şi-a atins obiectivul în proporţie de 166%, suma finală obţinută fiind de 13.302 lei. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *